سوریه یک سوم تسلیحات شیمیایی خود را تحویل داد

سوریه یک سوم تسلیحات شیمیایی خود را تحویل داد
چهارشنبه 14 اسفند 1392 - 09:41

هماهنگ کننده هیات مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح شیمیایی اعلام کرد که سوریه تقریباً یک سوم از تسلیحات شیمیایی خود را تحویل داده است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "زیگرید کاگ" در نشستی در مقر سازمان منع سلاح شیمیایی در لاهه هلند، تأکید کرد که تاکنون حدود یک سوم از تسلیحات شیمیایی سوریه منهدم شده است، که این پیشرفت خوبی است و انتظار می رود که این روند با سرعت بیشتری پیش رود و تلاش ها گسترش یابد.

"ولید معلم" وزیر خارجه سوریه و معاون نخست وزیر این کشور پنج شنبه گذشته با "کاگ" درباره پیشرفت های حاصل در برنامه انهدام سلاح های شیمیایی در سوریه و راه های ادامه تقویت همکاری میان سوریه با سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی از یک طرف و سوریه و سازمان ملل از طرف دیگر گفت و گو کرد.

معلم دراین دیدار بر پایبندی سوریه به تعهدات خود در زمینه نابودی تسلیحات شیمیایی و تاکید بر لزوم سیاسی نشدن این روند و درنظر گرفتن شرایط امنیتی حاکم بر سوریه تاکید کرد.

کاگ نیز دراین دیدار از همکاری سوریه و پیشرفت ها در اجرای این برنامه تمجید و بار دیگر بر آمادگی هیات وی برای به کارگیری همه تلاش ها به منظور موفقیت این ماموریت تاکید کرد.

در همین ارتباط "احمد اوزومجو" مدیر کل سازمان منع سلاح شیمیایی درنشست کمیته اجرایی این سازمان گفت که سوریه خواهان بازنگری در پیشنهاد مربوط به انتقال تسلیحات شیمیایی است که مبتنی بر از بین بردن همه سلاح های شیمیایی از سوریه تا قبل از پایان آوریل آینده است.

اوزومجو گفت دولت سوریه بر پایبندی خود به اجرای راه کارهای نقل و انتقال تسلیحات شیمیایی تاکید و اعلام کرده است که با توجه به سر رسیدن مهلت های مشخص شده برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی ، مهم است که روندی که اخیراً درپیش گرفته شده ، حفظ شود.

"مایکل لوهان" سخنگوی رسمی سازمان منع سلاح شیمیایی حدود دو هفته قبل گفته بود که دمشق طرح جدیدی را برای انتقال و انهدام مواد شیمیایی ارائه کرده است، البته با توجه به اینکه طرح قبلی ، مبتنی بر پایان یافتن روند تسلیحات شیمیایی در سی ام ژوئن آتی است.

"ميخائيل اوليانوف" مدیر بخش مسائل امنیتی و خلع سلاح در وزارت امور خارجه روسیه جمعه گذشته گفته بود که روسیه از تلاش های دولت سوریه استقبال می کند و معتقد است که مهلت های جدید تعیین شده ، کاملاً معقول است و در تعیین این مهلت ها ، حجم محموله هایی که باید در شرایط امنیتی کنونی به خارج از سوریه منتقل شود ، درنظر گرفته شده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها