سایه اختلافات گسترده بر سر شورای همکاری

سایه اختلافات گسترده بر سر شورای همکاری
چهارشنبه 14 اسفند 1392 - 13:37

اختلافات وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، در نشست اخیر این شورا در عربستان به حدی بود که در نهایت به خروج سفرای بحرین، امارات و عربستان از قطر منتهی شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، وزرای امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که دیروز برای شرکت در صد و سی امین دوره این نشست، در ریاض گرد هم آمده بودند، پشت درهای بسته به مذاکراتی بسیار طولانی درباره موضوعات مختلف پرداختند که 9 ساعت به طول انجامید و وقت ناهار و شام را هم به خود اختصاص داد.

در این نشست که با اظهارات وزیر امورخارجه کویت درباره سوریه آغاز، و به چند موضوع دیگر از جمله روابط کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با یکدیگر کشیده شد؛ اما اختلاف نظر میان اعضا، کار را به جایی کشاند که ناچار شدند، مدت جلسه را تمدید کنند تا بتوانند پیش از حل مسائل منطقه ای و جهانی، حداقل بتوانند اختلافات میان خود را سامان دهند.

در این راستا، وزیران امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سعی کردند با همسان سازی دیدگاه های سیاسی در قبال مسائل منطقه، رویکردی یکسان اتخاذ کنند و در خصوص گروه ها و سازمان هایی که در برخی کشورهای عرب به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس تروریست شناخته می شوند، هماهنگی و وحدت رویه ایجاد شود.

به نوشته روزنامه عربستانی "الحیات"، شرایطی پیچیده بر فضای جلسه حاکم بود تا جایی که "خالد آل خلیفه" وزیر خارجه بحرین، تنها سه ساعت بعد از شروع جلسه، از آن خارج شد و ریاض را به سمت کشور خود ترک گفت.

خروج مکرر وزیران امور خارجه از سالن نشست، نشان از اختلاف نظر سیاسی شرکت کنندگان در آن داشت، تا جایی که بحث های جلسه، به برگزاری جلسه ناهار کاری کشیده شد.

در این میان، برای نخستین بار از زمان سقوط صدام در سال 2003 تاکنون، شورای همکاری به عراق هشدار داد که به عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عضو شورا پایبند بماند و اصول حسن همجواری را رعایت کند. از سوی دیگر، شورای همکاری از قطعنامه شورای امنیت در خصوص واگذاری پرونده اسیران و مفقود الاثرهای کویتی و همچنان بازپس دادن اموال کویتی به هیأتی از سازمان ملل به منظور پیگیری این پرونده حمایت کرد.

درسایه همین اختلافات، کشورهای عربستان و امارات و بحرین سفرای خود را از پایتخت قطر فراخواندند. علت این اقدام، پایبند نبودن مسئولان قطری به توافقات انجام شده در شورای همکاری عنوان شد.

26

پربیننده ترین خبرها