آیا شورای همکاری خلیج فارس منحل می شود؟

آیا شورای همکاری خلیج فارس منحل می شود؟
پنج‌شنبه 15 اسفند 1392 - 13:41

العالم - به دنبال علنی شدن اختلافات عربستان، امارات متحده عربی و بحرین با قطر و فراخوان سفرای این کشورها از دوحه گمانه زنی ها در باره انحلال شورای همکاری خلیج فارس که قطر عضو تاثیر گذار آن است، قوت گرفت.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، درچنین شرایطی مقام های برخی کشورهای منطقه تلاش می کنند ، موضوع اختلافات قطر ، عربستان ، امارات و بحرین را بر سرنوشت شورای همکاری خلیج فارس بی تاثیر جلوه دهند.

یک منبع مسوول با تکذیب انحلال شورای همکاری خلیج فارس در گفت و گو با پایگاه خبری "صدی البلد" گفت: این شورا به قوت خود باقی است و منحل نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد تصمیم گیری سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس برای فراخوانی سفرای خود از قطر، خارج از چارچوب تصمیم گیری های شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفته و به خود این کشورها مربوط بود.

این منبع افزود: در نشست دیروز وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، اختلافات کشورهای عضو این شورا و نیز مواضع قطر در دفاع از اخوان المسلمین و سایر گروه های تروریستی در حضور خالد العطیه وزیر خارجه قطر بررسی شد و عمان و کویت برای حفظ اتحاد و همبستگی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از صدور بیانیه تند علیه قطر خودداری کردند.

وی افزود: کشور عمان با همه کشورها دیپلماسی نرم اتخاذ می کند و قصد برخورد با کسی را ندارد و کویت هم سعی می کند اختلافات میان کشورها را برطرف کرده و بین آنها صلح و آشتی برقرار و مصر و قطر را نیز به هم نزدیک کند.

این منبع گفت: وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست اخیر خود علیه هیچ یک از اعضا قطعنامه صادر نکرد و همین امر باعث شد عربستان، امارات و بحرین بر اساس سیاست های خود عمل کنند و بی آن که منتظر تصمیم این شورا بمانند سفرای خود را از قطر فرا خواندند.

وی همچنین پیش بینی کرد در صورتی که قطر از مواضع غیردوستانه خود در قبال سایر کشورها دست بردارد نشستی فوق العاده میان وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای بررسی اتفاق اخیر برگزار شود.

او همچنین به اختلاف عمان با عربستان اشاره و خاطرنشان کرد عربستان در نشست شورا در اکتبر سال گذشته به تغییر نام شورای همکاری خلیج فارس به "اتحادیه کشورهای خلیج فارس" مبادرت کرد اما این موضوع از طرف عمان به شدت رد شد و اکنون پرونده این مساله بسته شده ولی این امکان هست که در شرایط کنونی این قضیه یک بار دیگر مطرح شود.

کشورهای عربستان، بحرین و امارات، به عنوان سه عضو شورای همکاری خلیج فارس، روز چهارشنبه (14 اسفند ماه) سفرای خود را به دنبال اختلاف نظر با قطر٬ دیگر عضو این شورا، از دوحه فراخواندند.
این کشورها دلیل این اقدام بی سابقه و علنی کردن اختلافات خویش با قطر را عمل نکردن دوحه به توافقنامه میان کشورهای عربی خلیج فارس دباره عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر عنوان کردند.

پربیننده ترین خبرها