رویارویی شورای همکاری با سیاست حمد بن جاسم

رویارویی شورای همکاری با سیاست حمد بن جاسم
پنج‌شنبه 15 اسفند 1392 - 14:55

العالم - نویسنده و تحلیلگر سیاسی کویتی گفت: بیانیه سه کشور عربستان و امارات و بحرین به روشنی تاکید کرد که قطر به توافقنامه های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درخصوص عدم دخالت در امور داخلی و تهدید امنیت سایر کشورها متعهد نبوده و تلاش های گذشته برای حل این مساله به بن بست رسیده است.

عاید المناع روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم با بیان اینکه باید یک شوک سیاسی موثر انجام می شد تا قطر را به مصوبات اکثریت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پایبند کند ، پیش بینی کرد که قطر هرگونه تنش در آینده را مهار کند و به صفوف کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با تعهد بیشتری بازگردد.
وی گفت قطر منافع خود را مدنظر قرارمی دهد زیرا منافع این کشور درگرو همراهی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و نه تکروی و جدا بودن از این کشورها است.
المناع افزود: قطر یکی از کشورهای بنیانگذار شورای همکاری خلیج فارس و عضو مهم و تاثیرگذار آن است و به نفع دوحه و سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیست که از یکدیگر دور باشند یا اینکه قطر خارج از چارچوب شورای همکاری خلیج فارس وارد عمل شود و کشورهای این شورا مجبور شوند تا آن را مجازات کنند.
این نویسنده و تحلیلگر سیاسی کویتی خاطرنشان کرد: قطر باید به شورای همکاری خلیج فارس متعهد باشد و چیزی که قطر را به این سمت و سو سوق داد، یک سری مسایل حاکمیتی و همچنین پیشینه های سیاسی گذشته بود.
وی خاطرنشان کرد: سیاست حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی (نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر) همچنان کنش و تاثیراتی را در سیاست قطر به همراه دارد که برآمده از تعهدات گذشته به برخی نیروها و سازمانها است.
المناع افزود: قطر از گروه اخوان المسلمین در سراسر منطقه حمایت کرد و این امر در انقلاب های جهان عرب نمود یافت و  نباید عقب گرد از این سیاست برای دوجه دشوار باشد.
وی افزود: منافع قطر ایجاب می کند که فرصت را در اختیار برخی نیروهای مخالف کشورهای عربی قرار ندهد که از خاک و امکانات دوحه علیه اعضای شورای همکاری استفاده کنند.
المناع به مخالفت سلطان نشین عمان با پیشنهاد عربستان برای تغییر نام شورای همکاری خلیج فارس به "اتحادیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس" کرد و گفت: بحران کنونی میان کشورهای عضو شورای همکاری خیلج فارس، واقعی است و نمی توان به آن بی توجه بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها