با افزایش تنش میان اعضای شورای همکاری صورت گرفت

اتحاد عمان و قطر برای مقابله با نفوذ عربستان

اتحاد عمان و قطر برای مقابله با نفوذ عربستان
جمعه 16 اسفند 1392 - 09:41

منابع نزدیک به حکومت قطر فاش کردند که این کشور هرگز تسلیم خواسته های عربستان، امارات و بحرین برای تغییر سیاست خارجی خود نخواهد شد و بدنبال اتحاد با عمان برای مقابله با این کشورها است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه القدس العربی در گزارشی درباره اختلاف بین قطر با کشورهای عربستان، امارات و بحرین نوشت: هماهنگی هایی جهت مقابله با نفوذ عربستان بر تصمیمات کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس صورت گرفته است.

یک منبع آگاه به این روزنامه گفت: از کویت نیز برای حضور در اتحاد قطر و عمان دعوت شد اما این کشور به علت حفظ روابط بسیار نزدیکش با عربستان جانب احتیاط را رعایت می کند. این اتحاد سنگ بنای محکی برای کویت محسوب می شود اما تا زمان بازگشت امیر کویت از سفر درمانی اش باید صبر پیشه کرد.

منابع نزدیک در وزارت خارجه کویت فاش کردند که کویت سفیر خود را از قطر فرا نخواهد خواند و همواره میان قطر و سایر کشورهای حوزه خلیج (فارس) بعنوان میانجیگیر ایفای نقش می کند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در تماس تلفنی با سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان درباره تحولات منطقه به بحث و تبادل نظر پرداخت.

خبرگزاری قطر گزارش داد: امیر قطر در تماس تلفنی با سلطان قابوس ضمن بررسی روابط میان دو کشور و راههای تقویت و توسعه آن، آخرین تحولات منطقه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

یک منبع نزدیک به حکومت قطر تصریح کرد: قطر نه تنها در برابر مطالبات عربستان، امارات و بحرین سه عضو شورای همکاری خلیج فارس تسلیم نخواهد شد بلکه سیاست خارجی این کشور نیز با وجود فشارهای موجود، تغییر نخواهد کرد.

این منبع افزود: قطر از میزبانی اعضای گروه اخوان المسلمین از جمله یوسف قرضاوی که منتقد مقامات سعودی و امارات است، دست برنخواهد داشت.

از چندی پیش در پی تحولات منطقه، اختلافات آشکاری بین عربستان و قطر به وجود آمده است؛ به ویژه که مهمترین علت این اختلاف، حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین و اعطای تریبون شبکه الجزیره به یوسف قرضاوی مصری برای حمله به سران دو کشور عربستان و امارات است.

دوحه از موضع سه جانبه ریاض، منامه و ابوظبی در فراخوانی سفرای خود از قطر ابراز شگفتی کرده و آن را تصمیمی عجولانه خوانده است.

برپایه این گزارش، در حالیکه انتظار می رود بار دیگر امیر کویت در کنفرانس سران عرب که در روزهای آتی در کویت برگزار می شود، میان قطر و این کشورها میانجیگری نماید، ناظران آگاه بر این باورند که نزدیکی دوباره روابط میان این کشورها بستگی به آن دارد که ریاض، منامه و ابوظبی دست از بهانه های خود بردارند زیرا در حقیقت این سه کشور در تلاشند تا با فشار به قطر، این کشور مواضعش در مصر را تغییر دهد.

در همین حال، احمد بن حلی معاون دبیرکل اتحادیه عرب در تماس با اعضای این اتحادیه، بحران کنونی میان عربستان، امارات و بحرین با قطر را مورد بررسی قرار داد.

بن حلی در مقر اتحادیه عرب در قاهره با اشاره به تنش کنونی میان این کشورها، ابراز امیدواری کرد که این بحران هرچه سریعتر خاتمه یافته و خطراتی که امت عربی را تهدید می کند، رفع شوند.

پربیننده ترین خبرها