تاثیر اختلاف عربستان و قطر بر پرونده سوریه

تاثیر اختلاف عربستان و قطر بر پرونده سوریه
جمعه 16 اسفند 1392 - 11:52

روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی به بررسی اختلافات و تنش های کنونی بین قطر و عربستان و تاثیر آن بر پرونده سوریه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه تلگراف در این گزارش به قلم ریچار اسپنسر آورده است: اختلافات بین عربستان و امارات و بحرین با قطر باعث شد که این کشورها سفرای خود را از دوحه فرا بخوانند و علت آن را دخالت قطر در امور داخلی خود اعلام کردند.

اسپنسر نوشت: تصمیم بی سابقه این سه کشور برای خارج کردن سفرای خود از قطر به این خاطر بود که آنها درک کردند دوحه تمایل ندارد تا از حمایت گروههای اسلامگرا نظیر اخوان السملمین مصر و همچنین مسلح کردن گروه جبهه النصره در سوریه دست بردارد و در این میان نیز شبکه الجزیره قطر نقش اساسی را بازی می کند.

برخی منابع پیش از این گزارش دادند که دولت قطر از گروه مسلح جبهه النصره در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می کند و درمقابل عربستان سعودی از گروه مسلح جبهه اسلامی و گروه مسلح ارتش آزاد حمایت می کند.

اسپنسر نوشت: این درگیری و کشمکش طولانی مدت بیانگر رقابت بین قطر به عنوان ثروتمندترین کشور جهان از نظر درآمد فردی و عربستان است که دیپلماسی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را از سالها رهبری می کند.

این نویسنده سپس به نقل از دیوید رابرتس مولف کتابی که اخیرا درباره سیاست خارجی قطر منتشر شد، آورده است: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اشتباه فکر کردند که سیاست قطر ممکن است با روی کار آمدن شیخ تمیم فرزند امیر قطر در این کشور تغییر کند و اشتباه بودن این تفکر بعدا ثابت شد.

به نوشته اسپنسر، تحریم قطر علاوه بر ایجاد نگرانی درباره حجم نفت و گاز وارداتی از قطر احتمالاً تأثیری نیز در حمایت هماهنگ عربستان و قطر از گروه های مسلح فعال در سوریه خواهد داشت .

این اختلاف با تاثیر گذاری بر پرونده سوریه باعث تضعیف گروههای مسلح مورد حمایت عربستان و قطر و درگیری های آنها با یکدیگر خواهد شد و موضع نظام سوریه و ارتش این کشور را تقویت خواهد کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها