پلیس انگلیس به فساد و نژادپرستی متهم است

پلیس انگلیس به فساد و نژادپرستی متهم است
شنبه 17 اسفند 1392 - 18:11

افشای ابعاد تازه‌ای از فساد پلیس متروپلیتن لندن در رسیدگی به پرونده قتل یک جوان سیاه پوست در سال 1993 میلادی، بار دیگر این پرونده جنجالی را در صدر اخبار رسانه‌های انگلیس قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم،  نتایج آخرین تحقیق در این زمینه که توسط یک حقوقدان به نام "مارک الیسون" انجام شده است روز گذشته منتشر شد و نشان داد که برخی از ماموران پلیس در این پرونده مفسدانه عمل کرده اند و حتی چند مامور مخفی پلیس نیز با نفوذ در میان اعضای خانواده و حامیان خانواده لارنس که کارزاری را برای اجرای عدالت آغاز کرده بودند، از آنان جاسوسی می‌کرده‌اند.
"استیفن لارنس" جوان سیاه پوست 18 ساله در آوریل سال 1993 میلادی توسط گروهی از جوانان سفید پوست و نژادپرست انگلیس با ضربات متعدد چاقو در جنوب شرق لندن به قتل رسید و گزارش ها و تحقیقات متعددی که در سال های اخیر انجام شده، نشان می دهد که پلیس لندن به‌درستی به این پرونده رسیدگی نکرده است.

دیوید کامرون نخست وزیر، "ترزا می" وزیر کشور و برخی دیگر از مقامات انگلیسی از یافته های این تحقیق ابراز تاسف کرده و آن را تکان دهنده توصیف کردند.

وزیر کشور انگلیس وعده داد که یک تحقیق عمومی زیر نظر یک قاضی درباره این موضوع و بویژه عملیات ماموران مخفی پلیس انجام خواهد شد.

اما خانواده لارنس در واکنش به تحقیق "مارک الیسون" اعلام کردند که از این یافته های دیرهنگام اصلا متعجب نشده اند، چرا که طی دو دهه گذشته بارها بر وجود فساد و نژادپرستی در بخش هایی از پلیس تاکیده کرده بودند.

آنان همچنین معتقدند که هنوز موارد زیادی در مورد قتل پسرشان و نحوه پیگیری این پرونده توسط پلیس لندن وجود دارد که باید در تحقیق عمومی به آنها رسیدگی شود.

کارزار مستمر اعضای خانواده "استیفن لارنس" برای اجرای عدالت طی دو دهه گذشته ادامه داشته و به رغم پیگیری های مستمر آنان، فقط دو متهم در سال 2012 میلادی به 14 و 15 سال زندان محکوم شدند. بر اساس گزارش رسانه های انگلیس حداقل شش جوان سفیدپوست در قتل استیفن لارنس همدست بوده اند که هنوز بقیه آنان به دست عدالت سپرده نشده‌اند.

یک تحقیق انجام شده در سال 1998 میلادی در مورد نحوه رسیدگی پلیس به پرونده قتل "استیفن لارنس" به این نتیجه رسید که پلیس لندن از "نژادپرستی نهادینه شده" رنج می برد و همین موضوع مانع رسیدگی درست به این پرونده شده است.

مقامات پلیس لندن می گویند طی سال های گذشته اصلاحات زیادی در تشکیلات پلیس انجام شده است تا اعتماد عمومی احیاء شود.

"برنارد هوگان- هاو" فرمانده پلیس متروپلیتن لندن روز جمعه در مصاحبه با "ایوینینگ استاندارد"، روزنامه عصر لندن، یافته های تحقیق اخیر مبنی بر جاسوسی ماموران پلیس از خانواده ˈلارنسˈ را ویران کننده خواند و گفت: مطلع شدن از این موضوع یکی از بدترین روزهای من به عنوان یک مامور پلیس بود.

وی افزود: من احترام زیادی برای خانواده لارنس قائل هستم و می دانم که این حوادث اثرات وحشتناکی بر زندگی آنان داشته است.

فرمانده پلیس لندن اظهارداشت: من نمی توانم تاریخ و حوادث گذشته را بازنویسی کنم ولی مسئولیت دارم که برای احیاء و تقویت اعتماد عمومی به پلیس تلاش کنم.

در همین حال لرد "پل کاندون" فرمانده پلیس لندن طی سال های 1993 تا 2000 میلادی روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که او از موضوع جاسوسی پلیس از خانواده لارنس اطلاعی نداشته و دستور چنین کاری را صادر نکرده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها