گل یا اردوغان؛ کدام یک پیروز می‌شوند؟

گل یا اردوغان؛ کدام یک پیروز می‌شوند؟
شنبه 17 اسفند 1392 - 18:59

رئیس جمهور ترکیه تلاش می‌کند تا جنجال ناشی از تهدید نخست وزیر این کشور برای فیلتر کردن "یوتیوب" و "فیس بوک" را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "رجب طیب اردوغان" پیش از این هشدار داده بود که برای پایان دادن به "هتک حرمت" او و خانواده اش در ارتباط با فساد بزرگ مالی اعضای کابینه و نزدیکان وی، ممکن است دولت این کشور، استفاده از یوتیوب و فیس بوک را ممنوع کند.

"یوسف الشریف" کارشناس سیاسی متخصص در امور ترکیه، با انتشار مطلبی در این خصوص نوشت: با مطرح شدن این تهدید اردوغان، موجی از خشم، کشور ترکیه را فرا گرفت و "عبدالله گل" برای کاهش خشم مردم تاکید کرد که ممنوعیت یوتیوب و فیس بوک به هیچ وجه وارد نیست، اما ممکن است مقامات ترکیه به موجب قوانینی که به تازگی تصویب شده است، دستیابی به مطالب منتشر شده در این شبکه ها را اگر موجب وارد شدن به حریم خصوصی و هتک حرمت افراد شود، منع کند.

گل همچنین گفته است که ترکیه کشوری قانونمند است و ما به اصلاحاتی که در زمنیه توسعه آزادی ها انجام داده ایم، افتخار می کنیم.

عده ای، این سخنان رئیس جمهور ترکیه را در حقیقت هشداری به اردوغان مبنی بر ضرورت عبور نکردن از خطوط قرمز در کشمکش با هوادران "فتح الله گولن" روحانی پر نفوذ ترک می دانند. این درحالی است که احزاب مخالف، عقیده دارند که نخست وزیر از خطوط قرمز عبور کرده و به همین علت آینده سیاسی او با مشکل مواجه خواهد شد و بر همین اساس برای باقی ماندن در قدرت به هر وسیله ای متوسل خواهد زیرا خروج او از قدرت به معنی از دست دادن مصونیت سیاسی و در نهایت محاکمه شدن به اتهام فساد خواهد بود.

اردوغان پیشتر گفته بود که طرحی فراگیر و دقیق برای پایان دادن به هرج و مرج در اینترنت و ریشه کن کردن گروه گولن دارد و بعد از انتخابات پیش روی شهرداری های ترکیه این طرح را اجرا خواهد کرد.

وی افزود: ما صرف نظر از رویکرد و دیدگاه جهان، هرگز اجازه نمی دهیم ملت ترک قربانی یوتیوب و فیس بوک یا سایر پایگاه ها و شبکه ای اجتماعی شود و به همین منظور به زودی تدابیری قاطع اتخاذ خواهیم کرد.

اردوغان با اشاره به این که جماعت "گولن" از شبکه های اجتماعی به شکل های مختلف برای تحقق اهداف خاص خود استفاده می کنند، گفت: از اوباما خواسته است که گولن را تحویل آنکارا دهد و نیز از پلیس بین الملل نیز درخواست خواهد کرد که وی را بازداشت و تحویل ترکیه دهد.

از آغاز افشای فساد مالی در دولت ترکیه، اردوغان همواره "جنبش خدمت" به رهبری فتح الله گولن و هوادارانش را به اقدام علیه دولت متهم می کند. فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی اهل ترکیه که از سال 1999 در پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، معتقد است که در آنچه درباره جنگ قدرت شدید میان او و نخست وزیر ترکیه گفته می‌شود، مبالغه شده است. گفته می شود او میلیون ها هوادار دارد و بر نظام اداری دولتی، نیروی پلیس و قوه قضاییه ترکیه مسلط است.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها