ماجراجویی‌ قطر از نگاه وزیر زن بحرینی

ماجراجویی‌ قطر از نگاه وزیر زن بحرینی
شنبه 17 اسفند 1392 - 20:06

وزیر امور اطلاع رسانی دولت بحرین، تصمیم کشورش برای فراخوانی سفیر بحرین از پایتخت قطر را بخشی از "انگیزه های مشترک کشورهای عربی حوزه خلیج فارس" دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "سمیره رجب" سخنگوی رسمی دولت بحرین در گفت و گو با روزنامه الحیاه چاپ لندن تاکید کرد: اقدام بحرین در فراخوانی سفیر خود از قطر، فقط به اراده و خواست دولت منامه مربوط نمی شود، بلکه این تصمیم با توجه به "اهداف و انگیزه های مشترک کشورهای حوزه خلیج فارس" اتخاذ شده است و کشورهای عربستان، امارات و بحرین نیز در این تصمیم گیری مشارکت داشته اند.

رجب، به وجود "بحران" در روابط کشورهای "برادر" حوزه خلیج فارس با دوحه اقرار کرد و گفت: قطر در اجرای طرح های خطرناک علیه کشورهای حوزه خلیج فارس نقش دارد و از برخی  دشمنان کشورهای منطقه، حمایت می کند.

سمیره رجب ابراز امیدواری کرد که بحران در روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس و قطر، در اسرع وقت حل و فصل شود.

این وزیر بحرینی با اشاره به گزارش "بسیونی" صادره در اواخر سال 2011 در خصوص پیشنهاد قطر برای تشکیل دولت انتقالی در بحرین گفت: دلیلی برای تشکیل دولت انتقالی در بحرین وجود ندارد وامیدواریم که اوضاع کشور به حالت عادی بازگردد.

وی درباره تلاش کویت برای رفع اختلافات امارات، عربستان و بحرین با قطر، گفت: بنا به خواسته رئیس مجلس کویت در روز گذشته، طرحی ارائه شده و کویت اکنون درحال ایفای نقش میانجی در رفع این اختلاف است.

درهمین حال ، "محمد نعمان جلال" کارشناس مطالعات استراتژیک و فلسفه علوم سیاسی گفت: قطر عضو شورای همکاری خلیج فارس است و عضویت در این شورا، به معنای پاییندی کشورهای عضو به تصمیمات شوراست.

وی افزود: قطر با سه مشکل روبرو است یکی از این مشکلات، شبکه "الجزیره" که از این کشور پخش می شود و این شبکه همواره کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را مورد انتقاد و تهاجم قرار می دهد و این مساله، مشکلات و جنجال زیادی به پا کرده است.

به گفته وی، مشکل دیگر، "یوسف القرضاوی" رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان است که اکنون در قطر است و از آن جا بسیاری از کشورها و مذاهب را مورد هجوم و انتقاد قرار می دهد و این مواضع وی واکنش های گسترده را به دنبال داشته است.

وی افزود: مشکل دیگر این است که قطر، بسیاری از توافق هایی که در شورای همکاری خلیج فارس امضا شده را امضا نکرده است. قطر وعده های بسیاری به مقامات کشورهای حوزه خلیج فارس داده، ولی به هیچ یک از وعده های خود عمل نکرده است.

این تحلیلگر بحرینی درخصوص گزارش های منتشر شده درباره خروج شیخ خالد بن خلیفه وزیر امور خارجه بحرین از نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای  همکاری خلیج -که دو روز پیش در ریاض برگزار شد- و انتقاد شدید وزیر خارجه بحرین از قطر، گفت: خالد بن خلیفه برای انجام ماموریت دیگر، یعنی حضور در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، از این نشست خارج شده بود. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها