گزینه مورد نظر آمریکا در عربستان کیست؟

گزینه مورد نظر آمریکا در عربستان کیست؟
شنبه 17 اسفند 1392 - 23:08

رییس جمهوری آمریکا پس از آن که ساختار حکومت در خانواده حاکم سعودی را به نفع محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود ساماندهی کرد، برای سفر به عربستان در 22 ماه جاری آماده می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، دولت امریکا تمام امکانات لازم برای موفقیت سفر قریب الوقوع اوباما به ریاض را مهیا کرده است. واشنگتن بندر بن سلطان آل سعود را به بهانه بیماری وادار به ترک سمت خود کرد و برای مدت اندکی وی را به واشنگتن احضار کرد و وی پس از ترک آمریکا، اینک بین ترکیه و ایتالیا در حال رفت و آمد است.

سایت اینترنتی شبکه تلویزیونی المنار در یادداشتی در این باره نوشت: امریکا محمد بن نایف ال سعود را شریکی قدرتمند در "جنگ علیه تروریسم" می داند، محمد بن نایف پیشتر در معرض چندین تلاش ناموفق برای ترور قرار گرفت اما به طرز عجیبی از آنها جان سالم به در برده است.

امریکا سران عربستان را وادار کرد تا تمام اختیارات بندر بن سلطان -به ویژه پرونده سوریه- را به پسر عمویش محمد بن نایف واگذار کند. پس از خشم اوباما و اعضای دولتش نسبت به بندر بن سلطان به سبب سوء مدیریت بحران سوریه و نیز پس از اظهارات بندر به سلطان به رییس جمهور فرانسه در تابستان گذشته مبنی بر اینکه عربستان پس ازآنکه اعتمادش را به امریکا از دست داد می خواهد روابطش را با اروپا تقویت کند، محمد بن نایف به بهترین شخصیت نزد دولت امریکا مبدل شد.

استقبالی که محمد بن نایف در آخرین سفرش به امریکا در تاریخ 12 تا 14 فوریه گذشته با آن روبرو شد، تایید و حمایت امریکا از وی را کاملا آشکار می سازد. وی در این سفر با باراک اوباما و نیز وزیر خارجه امریکا و جان برنان رییس سازمان اطلاعات مرکزی دیدار کرد. به دلیل همکاری گسترده میان وزارت کشور عربستان و سازمان اطلاعات مرکزی امریکا در زمینه های امنیتی، جان برنان نزدیکترین شخص به محمد بن نایف در دولت امریکا به شمار می رود.

در 12 ماه فوریه گذشته محمد بن نایف در نشستی در واشنگتن با مشارکت کشورهای ترکیه، قطر امارات و اردن برای بررسی حمایت این کشورها از مخالفان مسلح سوری مشارکت کرد، بندر بن سلطان فقط از گروههای وابسته به جریانهای تکفیری حمایت می کرد و این استراتژی هرچند ابتدا پیشرفت هایی داشت، اما به زودی به سبب درگیری میان گروه های معارض به کابوسی برای واشنگتن مبدل شد و این امر موجب توقف حمایتهای غربی از مخالفان سوریه شد، زیرا غربیها نگران بودند که مبادا سلاح به دست گروههای وابسته به القاعده بیفتد.

پس از آن که واشنگتن در نیمه ژانویه (دی ماه) گذشته بندر بن سلطان را عزل کرد و اختیاراتش را به محمد بن نایف سپرد، محمد بن نایف از دیوان پادشاهی خواست تا تصمیمی مبنی بر منع سعودی ها از ملحق شدن به گروههای مسلح افراطی خارج از عربستان صادر کند و این تصمیم مشخصا برای ممانعت از رفتن سعودیها برای جنگ در سوریه است.

محمد بن نایف با همکاری متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز ال سعود (رییس گارد ملی عربستان) تلاش می کند تا این پرونده ها را پیگیری کند. متعب بن عبدالله از حمایت پدرش ملک عبدالله نیز برخوردار است.

ملک عبدالله می خواهد پسرش متعب را به جانشینی خود برساند و این قصد و نیت خود را پیشتر در ماه می گذشته به اطلاع واشنگتن و لندن و پاریس رسانده است، اما نیاز امریکا به تجربه محمد بن نایف در زمینه مبارزه با تروریسم، وی را به خوش‌شانس‌ترین نامزد امریکا برای جانشینی عبدالله تبدیل کرده است. آمریکا تلاش می کند تا محمد بن نایف پس از عمویش به پادشاهی برسد و برای دوری از هرگونه تنش در میان خانواده ها و جناح های خاندان حاکم سعودی، متعب بن عبدالله ولی‌عهد محمد بن نایف شود. وضعیت نگران کننده عربستان، در رأس اولویت‌های امریکا در منطقه و در مراحل آتی خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها