افزایش تنش در شورای همکاری خلیج فارس:

نویسندگان سعودی از همکاری با قطر منع شدند

نویسندگان سعودی از همکاری با قطر منع شدند
يکشنبه 18 اسفند 1392 - 20:10

العالم - وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان پس از فراخوانی سفیر این کشور از قطر ، نویسندگان و سعودی را از نوشتن مطلب برای روزنامه های قطری منع کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، مهنا الحبیل نویسنده و اندیشمند اسلامی در تویتر نوشت: عبدالله الجاسر معاون وزیر اطلاع رسانی، ممنوعیت مقاله نویسی ام در قطر را به من ابلاغ کرد.

وی این تصمیم را تاسف بار خواند که پیامدهای اختلاف برانگیز آن باعث تجزیه خلیج فارس خواهد شد و ابراز امیدواری کرد که اختلافات رفع شده و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با یکدیگر متحد شوند.

سمر المقرن نویسنده دیگر سعودی نیز در تویتر نوشت: وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان تصمیم گرفته تمام مقاله های عربستان را از مطبوعات قطر جمع آوری کند.

المقرن پیشتر گفته بود که روزنامه العرب قطر به وی ابلاغ کرد که دیگر قادر به همکاری با او نیست.

العرب نیز نوشت: صالح الشیحی و احمد بن راشد آل سعید نویسندگان سعودی در راستای اجرای بخشنامه وزارت اطلاع رسانی سعودی از ادامه مقاله نویسی در روزنامه عذر خواستند.

دو مفسر ورزشی امارات نیز بدون ذکر علت، از شبکه الجزیره ورزشی قطر استعفا دادند. 

عربستان، قطر و بحرین اخیرا سفیران خود را از دوحه پایتخت قطر فراخواندند.

علت اقدام عدم تعهد قطر به توافقنامه 23 نوامبر 2013 عنوان شده است که در ریاض پایتخت عربستان توسط شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و با حضور شیخ صباح الاحمد جابر الصباح امیر کویت امضا و توسط سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس تایید شده بود. 

هیات وزیران قطر با صدور بیانیه ای اعلام کرد، این اقدام ارتباطی با منافع، امنیت و ثبات ملتهای عرب حوزه خلیج فارس ندارد بلکه مرتبط با اختلاف دیدگاه درباره مسائلی خارج از کشورهای شورا است.

روابط عربستان و قطر اخیرا به خاطر موضع متفاوت طرفین درباره مصر به تیرگی گرایید که با وساطت امیر کویت و نشست سه جانبه سران کشورهای مزبور کاهش یافت.  

همچنین وزارت خارجه امارات دوم فوریه 2014 با فراخواندن فارس النعیمی سفیر قطر در ابوظبی، یادداشت اعتراض این وزارت به خاطر انتقاد یوسف قرضاوی رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در نماز جمعه دوحه از امارات را به وی تسلیم کرد. 

قطر تاکنون اعلام کرده است که در ارتباط با فراخوانی سفرا دست به اقدام تلافی جویانه نخواهد زد.

پربیننده ترین خبرها