اذعان "کوفی عنان" به نقش سه کشور در جنگ سوریه

اذعان
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 12:01

دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و نماینده سابق این سازمان در امور سوریه تأکید کرد، "قطر، عربستان و ترکیه از مخالفان این کشور حمایت مالی و تسلیحاتی کرده اند".

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "کوفی عنان" گفت: بعضی کشورهای منطقه‌ای و غربی با طرح 6 ماده‌ای که به عنوان برنامه‌ای برای حل بحران سوریه ارائه شد مخالفت کردند؛ زیرا آنان با مسئولان سوریه، ایران، روسیه و چین اختلاف داشتند.
کوفی عنان در مصاحبه با روزنامه اتریشی "دی پرس" تأکید کرد که همین کشورهای منطقه‌ای و غربی، گروه موسوم به "دوستان سوریه" را تشکیل دادند.
کوفی عنان همچنین تأکید کرد که دولت سوریه با او در مأموریتش برای اعلام آتش بس همکاری کرد، ولی طرفهای دیگر این طرح را که برای مدت مشخصی بود، نپذیرفتند.
کوفی عنان خاطرنشان کرد که، ایران با توجه به برخورداری از امکانات گسترده و تأثیرگذاری در منطقه باید بخشی از راه حل در سوریه باشد و نقشی اساسی را برای پایان این بحران ایفا کند؛ ولی عربستان سعودی که ایران را در منطقه در مقابل خود می‌بیند؛ با این موضوع مخالفت کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرد که برخی کشورهای منطقه باید بر گروه های تروریستی مسلح در سوریه تأثیر بگذارند و از حمایت از آنان دست بکشند.
کوفی عنان اظهار داشت: اوضاع سوریه با توجه به حساسیت و اهمیت موقعیت جغرافیایی این کشور، با تحولات لیبی یا هر کشور دیگر کاملا متفاوت است؛ همین امر موجب شد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با وجود فشارهایی که از سوی پنتاگون و همپیمانان غربی و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس مواجه بود، در اقدام نظامی ضد سوریه دچار تردید شود.
کوفی عنان در فوریه 2012 به عنوان نماینده سازمان ملل در امور سوریه تعیین شد. عنان در 31 اوت 2012 از این مأموریت استعفا کرد و گفت که به دلیل نبود پشتیبانی لازم و کافی، و اختلافات مجامع بین المللی و کشورها، حاضر به تمدید مأموریتش نیست. عنان با ابراز تأسف عمیق، اظهار داشت که این اختلافات موجب پیچیده شدن مأموریتش برای حل بحران سوریه شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها