رییس مرکز پژوهشی ابن خلدون:

مادر امیر قطر از غول‌های منطقه می‌ترسد

مادر امیر قطر از غول‌های منطقه می‌ترسد
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 18:39

مادر امیر قطر معتقد است که کشورش در میان سه "غول" محاصره شده و به همین دلیل برای حفظ خود، دست به دامان آمریکا شده است.

به گزارش شبکه خبری العالم، "سعدالدین ابراهیم" رییس مرکز مطالعات توسعه "ابن خلدون" تاکید کرد که "شیخه موزه" خواستار انجام گفتگوهایی درباره پیامدها و دستاوردهای انقلابهای عربی شده و قصد دارد روابط مصر با قطر؛ و نیز روابط دوجانبه دوحه با دیگر کشورهای عربی را بحث و بررسی کند، زیرا احساس می کند که قطر در منطقه عربی "دشمنانی" دارد و این امر او را به ترس و هراس افکنده است.

ابراهیم در تماس تلفنی با "عمرو دیب" مجری برنامه "القاهره الیوم" در شبکه ماهواره ای "اوربیت"، افزود: گمان می کنم مصری های حاضر در قطر نسبت به دولت قطر احساس دشمنی و نفرت ندارند؛ اما شیخه موزه (مادر امیر فعلی قطر و همسر امیر قبلی این کشور) بر این باور است که رسانه های مصر عامل اصلی تشدید بحران بین دو کشور هستند.

به نوشته سایت خبری "الشروق" مصر، ابراهیم خاطرنشان کرد که در یک گفتگوی اختصاصی با شیخه موزه، از وی شنیده است که گروه اخوان المسلمین شبکه الجزیره را به طور کامل اداره می کنند و شیخ یوسف قرضاوی از 40 سال پیش تاکنون که در قطر مستقر شد، نفوذ اخوانی ها در این شبکه را عمق و شدت بخشیده است.

رییس مرکز ابن خلدون تصریح کرد: مادر امیر قطر از وجود شخصیتهایی وابسته به اخوان المسلمین خبر داد که از دوره جمال عبدالناصر - زمانی که دولت قطر دولتی نوظهور و در مرحله سازندگی بوده است- موجب بروز بحران های دیپلماتیک میان دو کشور می شدند.

به گفته وی، اخوان المسلمین در عرصه آموزش و بانکها و نیز شرکتهای سرمایه گذاری قطر نفوذ پیدا کردند و دست به توطئه چینی می زنند و شیخه موزه مخالف این امر است، زیرا به مصر علاقه دارد.

سعدالدین ابراهیم اظهار داشت: نگرانی و ناراحتی از این مساله، کاملا در صدای شیخه موزه مشخص بود و او تاکید کرد که نمی خواهد ملت مصر را از دست بدهد و اداره کنندگان الجزیره نیز همگی "مصری" هستند.

به گفته وی، شیخه موزه همچنین گفته است که دولت قطر از لحاظ جغرافیایی در میان غول هایی محاصره شده است؛ ایران، عراق و عربستان. از این رو دوحه به تلاش بسیار زیاد نیاز دارد و به  امریکا روی آورد تا قطر را از این کشورها در امان نگه دارد.

به گفته سعدالدین ابراهیم، مادرامیر قطر تاکید کرده که از دولت جدید مصر و نقشه راه آن حمایت می کند و وقایع 30 ژوئن - که به عزل مرسی منجر شد- را تایید می کند و آن را انقلاب می داند و 25 ژانویه را هم انقلاب می داند؛ اما در سخنانش به عبدالفتاح سیسی فرمانده کل نیروهای مسلح مصر اشاره ای نکرده است.  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها