آیا "اخوان" به عمر شورای همکاری پایان می‌دهد؟

آیا
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 20:32

العالم - کشمکش داخلی در مصر نه تنها پایان نیافته، بلکه بازتاب آن به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که مواضعی متناقض در قبال بحران مصر دارند نیز رسیده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری العالم، بازتاب بحران داخلی مصر اکنون به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس رسیده و آنها را به دو بخش تقسیم کرده است؛ برخی طرفدار سیسی هستند و برخی دیگر، اقدام سیسی در کنار گذاشتن محمد مرسی رئیس جمهور مصر را کودتایی آشکار علیه ملت مصر می دانند.

روزنامه اینترنتی مغربی "هسبریس" با انتشار مقاله ای در این خصوص نوشت: قطر در میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، در قبال بحران مصر موضعی متفاوت و متناقض با موضع سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس بویژه عربستان، امارات و بحرین، اتخاذ کرده است. بنابراین در حالی که سه کشور عربستان، امارات و بحرین، تاکید می کنند که اخوان المسلمین مصر سازمانی تروریستی است و امنیت داخلی این کشورها را تهدید می کند، قطر این جماعت را مورد حمایت همه جانبه قرار می دهد.

در نتیجه این اختلافات، چند روز پیش سه کشور عربستان، امارات و بحرین،  به بهانه پایبند نبودن دوحه به اصل "خودداری از حمایت تهدیدکندگان ثبات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس"، سفرای خود را از قطر فراخواندند.

بحرانی که اینک دامنگیر شورای همکاری خلیج فارس شده، در حقیقت یکی از مهم ترین بحران های تاریخ این شورا است و نتایج این کشمکش و شکاف عمیق، بسیار خطرناک خواهد بود و چه بسا فشارهای شدید، قطر را وادار به بازنگری در حمایت از هواداران مرسی کند، اما در این صورت این سه کشور نیز یکی از یاران و حامیان مهم خود را از دست خواهند داد.

"انطوان بصبوص" مدیر یک مرکز عربی در پاریس، پیشتر به خبرگزاری فرانسه گفته بود: قطر در حمایت از اخوان بسیار جسورانه عمل کرد تا نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد، اما با برکناری مرسی، شمارش معکوس برای پایان تاثیر و افول جایگاه خارجی قطر آغاز شد.

"عبدالباری عطوان" روزنامه نگار برجسته عرب در این باره می گوید: به عقیده دولت قطر، شرایطی که عربستان به دوحه دیکته می کند، قابل تحمل نبوده و این کشور قادر به برآورده ساختن آن نیست و حمایت این کشور از اخوان نیز قدمتی 20 ساله دارد و گذشته از این مسائل، شیخ حمد بن خلیفه امیر پیشین قطر شخصیتی سرسخت است و بعید است تسلیم خواسته های عربستان شود؛ در ضمن وی توطئه عربستان، امارات و بحرین در سال 1995 برای براندازی خود را فراموش نکرده است.

نویسنده این مقاله در ادامه خاطرنشان می کند که چند ماه پیش، نبردی مجازی در اینترنت بین مقامات عربستان و قطر به وجود آمد و این کشمکش بخشی از اختلافات بین دو کشور را فاش کرد؛ جایی که بندر بن سلطان شاهزاده عربستانی در حساب کاربری خود در توتیر نوشت: قطر عبارت است از "300 نفر و یک شبکه"؛ وزیر خارجه قطر نیز در پاسخ به او نوشت: "هر قطری معادل یک ملت است و ملت قطر یک امت کامل است".

هرچند عده ای، کشمکش عربستان و قطر را سطحی و گذرا می دانند و معتقدند که روابط بین دو کشور، بر پایه پیوند دینی مبتنی بر منبع واحد سلفی - وهابی، بسیار محکم است؛ اما عبدالباری عطوان به پیامدهای خطرناک این کشمکش اشاره می کند.

عطوان معتقد است که بحران فراخوانی سفرا به آغاز مرحله جدیدی از تاریخ شورای همکاری خلیج اشاره دارد و دو دستگی و شکاف در این شورا کاملا آشکار شده است به گونه ای که عربستان، امارات و بحرین در یک جبهه و عمان، کویت و قطر در جبهه ای دیگر قرار گرفته اند و این بیانگر بروز خطرناک ترین بحران در تاریخ شورای همکاری خلیج فارس است؛ شورایی که به تازگی اردن و مراکش را هم از راه دور به جمع خود فراخوانده بود، اما اکنون کشورهای اصلی نیز با هم سر ستیز دارند و به نظر می رسد زوال این شورا آغاز شده است.

 

پربیننده ترین خبرها