واکنش کشورهای عربی به نمایش چهره نوح (ع)

واکنش کشورهای عربی به نمایش چهره نوح (ع)
سه شنبه 20 اسفند 1392 - 17:58

به دنبال مخالفت دانشگاه الازهر با یک فیلم هالیوودی که چهره پیامبر بزرگ الهی حضرت نوح (ع) را به نمایش درمی آورد و جلوگیری قطر، امارات و بحرین از پخش آن، بحث و جدل درباره فیلم‌های تاریخی – مذهبی در کشورهای عربی بار دیگر در رسانه‌ها، مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شرکت فیلمسازی و توزیع فیلم "پارامونت" پیش بینی کرد کشورهای عربی دیگر نیز با پیروی از این سه کشور حاشیه خلیج فارس، نمایش فیلم مذکور را ممنوع اعلام نمایند. به طوری که انتظار می رود مغرب، کویت و اردن نیز به صف تحریم کنندگان نمایش این فیلم بپیوندند.
دانشگاه الازهر، چند روز پیش با صدور فتوایی نمایش فیلم سینمایی درباره زندگی حضرت نوح (ع) را ممنوع اعلام کرد. در فتوای الازهر آمده بود: نمایش هر اثر سینمایی که در آن تصویر پیامبران الهی و یاران رسول اکرم (ص) به تصویر کشیده شده باشد، حرام است. زیرا این امر با جایگاه پیامبران تعارض دارد و جانب اعتقادی و ثوابت شریعت اسلامی را خدشه دار می کند و باعث جریحه دار شدن احساسات مؤمنان خواهد شد.
در فتوای الازهر که به طور مشترک با شورای عالی علما و انجمن تحقیقات اسلامی مصر صادر شده همچنین تأکید شده است نمایش فیلمی که در آن تصویر حضرت نوح (ع) به نمایش درآمده است از نظر شرعی حرام است و به منزله نقض اصول شریعت اسلام است که در قانون اساسی مصر بر احترام به آن تأکید شده است.
این در حالی است که "انجمن ابداع مصر" که دهها شخصیت فرهنگی و هنری در آن عضویت دارند ضمن مخالفت با این فتوا اعلام کرد که این اقدام به منزله تلاش برای بازگرداندن نقش نهادهای نظارتی بر آثار هنری است.
قرار است، فیلم سینمایی حضرت نوح (ع) ششم فروردین‌ماه سال 93 قبل از نمایش در آمریکا در سینماهای مصر اکران شود؛ راسل کرو، بازیگر نیوزلندی در این فیلم در نقش حضرت نوح(ع) ظاهر شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها