ممانعت اروپا از گسترش نفوذ رسانه‌ای قطر

ممانعت اروپا از گسترش نفوذ رسانه‌ای قطر
پنج‌شنبه 22 اسفند 1392 - 11:33

دولت اسپانیا، هم‌سو با مواضع اروپا در زمینه جلوگیری از نفوذ قطر در رسانه‌های قاره پیر، با سرمایه‌گذاری دوحه در رسانه‌های اروپایی مخالفت و از فروش سهام شرکت "دیجیتال پلاس" به الجزیره ممانعت کرد.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دولت مادرید ترجیح داده است که شرکت مخابراتی اسپانیایی تلفونیکا، شرکت دیجیتال پلاس (وابسته به مؤسسه پریسا) را خریداری کند تا شبکه الجزیره قطر در خرید این شرکت که از بحران مالی شدید رنج می برد، ناکام شود.

مؤسسه پریسا برای پرداخت بدیهای گسترده خود که از سقف 4 میلیارد دلار گذشته، سهام خود در شرکت دیجیتال پلاس (شامل شبکه های تلویزیونی متعدد از جمله کانال پلاس اسپانیا) را در معرض فروش گذاشته است.

مؤسسه پریسا رسانه های متعددی را در اختیار دارد که معروف ترین آنها روزنامه الپاییس، رادیو کادینا سیر و صدها رادیوی محلی دیگر در اسپانیا و امریکای لاتین و نیز مراکز چاپ و نشر است. این موسسه که در سالهای اخیر سرمایه گذاری های زیادی انجام داده، متحمل خسارتهای فراوانی شده است.

شرکت مخابراتی اسپانیایی تلفونیکا سهام شرکت دیجیتال پلاس را حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار خریداری خواهد کرد و طبق اعلام منابع اقتصادی اروپا، پیش بینی می شود که طی این هفته این معامله انجام شود.

شبکه الجزیره قطر در حال رقابت با شرکت تلفونیکای اسپانیا برای خرید سهام شرکت دیجیتال پلاس است تا زمینه نفوذ خود در رسانه های اروپایی را فراهم کند. روزنامه های اقتصادی فرانسه و اروپا سفر مسوولانی از شبکه الجزیره به مقر دیجیتال پلاس در مادرید برای ارزیابی این شرکت را مورد تایید قرار دادند.

به سبب مخالفت و وتوی اروپا، دشوار است که شبکه الجزیره در این معامله پیروز شود زیرا سازمانهای اطلاعاتی شماری از کشورهای اروپایی درباره نفوذ رسانه ای قطر هشدار داده اند و آن را اقدامی منفی می دانند که ممکن است مشکلاتی با کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد کند.

با وجود روابط مستحکم فرانسه و قطر در دوران نیکلا سارکوزی، رییس جمهور محافظه کار فرانسه، پاریس از دادن مجوز به قطر برای سرمایه گزاری در رسانه های فرانسه خودداری کرد. آنها این حوزه را "منطقه ای ممنوعه" برای خارجی ها بویژه دولتی مانند قطر می دانند که در جنگ های دیپلماسی خود از شبکه الجزیره استفاده کرده است.

شبکه الجزیره نیز با آگاهی از مخالفت و وتوی اروپا، در بخش انگلیسی زبان خود رویکرد رسانه ای معتدلی نسبت به نسخه عربی در پیش می گیرد تا به ترویج افراط گرایی متهم نشود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها