‌سه ‌شرطی ‌که‌ روابط‌ قطر و عربستان ‌را تیره کرد

‌سه ‌شرطی ‌که‌ روابط‌ قطر و عربستان ‌را تیره کرد
شنبه 24 اسفند 1392 - 16:49

یک روزنامه فرانسوی فاش کرد که عربستان، برای بازگشت قطر به جمع کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، سه "شرط" تعیین کرده است.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه فیگارو، دیروز (جمعه) به نقل از منابع آگاه در ریاض خبر داد که عربستان سعودی، سه شرط جدی برای آشتی با قطر تعیین کرده که عبارتند از "بستن شبکه الجزیره"، "بستن مراکز پژوهشی در دوحه" و "تسلیم عناصر اخوان المسلمین به مصر".

به گفته منابع شرکت کننده در نشست های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، عربستان سعودی، تعطیلی کامل "مرکز پژوهش های دوحه" و همچنین "مرکز عربی پژوهش ها و مطالعات سیاسی" با مدیریت "عزمی بشاره" نماینده سابق کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را خواستار شده است.

این منابع تاکید کردند که سقف مطالبات عربستان در این نشست، به شدت افزایش یافته به طوری که روند تیرگی روابط میان دو کشور رو به فزونی نهاده است، تا حدی که عربستان از همه روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای عربستانی که با شبکه ها و موسسه های رسانه ای قطری همکاری می کنند، خواست به روابط کاری خود با این کشور پایان دهند.

به گفته منابع حاضر در جلسات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ریاض به دوحه هشدار داد در صورت رد این سه شرط، با محاصره ای زمینی، هوایی و دریایی مواجه خواهد شد و با تحریم از سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تحریم، در منطقه کاملا منزوی خواهد شد.

در همین راستا، "جولیان آسانژ" بنیانگذار پایگاه اینترنتی ویکی لیکس با اعلام این که هفت سند از قطر در اختیار دارد، 5 سند را فاش کرد و 2 سند را پس از مذاکره قطر با مدیریت این پایگاه اینترنتی و ارایه مبالغ هنگفت در قبال خودداری از انتشار آن ها، محرمانه نگه داشت.

به گفته آسانژ، این اسناد، حاوی اطلاعاتی درباره توافق "حمد جاسم بن جبر آل ثانی" نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر با دو تن از مسوولان بانفوذ اسراییل است. بر پایه این سند، دو طرف توافق کردند که قطر، از طریق به کارگیری شبکه الجزیره، طرحی خشونت بار را برای ایجاد هرج و مرج در مصر و بر هم زدن ثبات آن، اجرا کند.

روزنامه انگلیسی گاردین، بخشی هایی از چندین توافقنامه را منتشر کرد که از میان آن ها، می توان به اسناد مربوط به هجمه های بی امان شیخ حمد بن جاسم و شبکه الجزیره به دولت جدید مصر و سیاست های آن و همچنین اسناد مربوط به مکلف شدن بن جاسم به پخش برنامه هایی برای توجیه برافروختن آتش فتنه در میان افکار عمومی مصر است. این دستورالعمل، پس از دیدار بن جاسم با مسؤولان اسراییلی و آمریکایی در دستور کار قرار گرفته است.

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها