چرا معاون امنیتی پلیس دبی، قطر را تهدید کرد

چرا معاون امنیتی پلیس دبی، قطر را تهدید کرد
دوشنبه 26 اسفند 1392 - 11:48

معاون امنیتی پلیس دبی به قطر تا پایان تعطیلات رسمی این کشور مهلت داد که به جمع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بپیوندد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "ضاحی خلفان" خطاب به مسئولان قطری گفت: "قطر تا آخر تعطیلات این کشور مهلت دارد که به جمع کشورهای عضو شورای همکاری بپیوندد."
سایت "رأی الیوم" به نقل از خلفان نوشت: "حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر امور خارجه سابق قطر از اتهامی که اکثر اعراب به وی وارد می کنند، مبرا است، و یک منبع آگاه به من اطلاع داد که حمد بن جاسم دخالتی در جداشدن قطر از جمع کشورهای عضو شورای همکاری ندارد و راضی به جداشدن قطر از این شورا نیست."
بر اساس این گزارش، تبرئه حمد بن جاسم در سیاست های کنونی قطر که اختلافش با عربستان، امارات و بحرین اوج گرفته است ، تلاشی برای هموار کردن راه رسیدن وی به قدرت است؛ و شاید این راه هموار جاسم را روی صندلی امیری کویت بنشاند.
این سایت تحلیلی خبری در ادامه نوشت: به احتمال قوی مسئولان قطر همچون گذشته تهدید خلفان را جدی نخواهند گرفت، زیرا خالد العطیه وزیر خارجه قطر قبلاً اعلام کرده بود که قطر کشوری دارای حاکمیت است و به دیکته‌های دیگران تن نمی دهد؛ ولی قطر شاید با کاهش حمایت خود از اخوان المسلمین و کاستن دشمنی خود با مسئولان کنونی مصر درپی بازسازی روابط خود با نظام جدید قاهره باشد. تلگراف وزیر امور خارجه قطر به دولت مصر برای محکوم کردن قتل 6 نیروی پلیس مصر در انفجار روز شنبه منطقه مسطرد در شمال قاهره هم ممکن است نمونه ای از تلاش قطر برای بهبود روابطش با مصر باشد.
عربستان ، امارات و بحرین در هفته ها و ماه های آینده قطر را بیش از پیش زیرفشار خواهند گذاشت، و فراخواندن سفاری خود از دوحه شاید اولین گام باشد و شاید در آینده گام های دیگری از جمله بستن مرزهای زمینی و هوایی بردارند ولی تهدید ضاحی خلفان یعنی ایجاد اختلاف بین سران نظام حاکم قطر و حمایت از طرفی در مقابل طرفی دیگر شاید گام بعدی باشد .
"جِرِمی شاپیرو" مشاور معاون اروپا و آسیای "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در اظهارات خود به این گام آخر اشاره کرده است .
حمایت ضاحی خلفان از حمد بن جاسم دو معنی دارد، معنی اول اینکه خلفان می خواهد حمد را تخریب کند زیرا شیخ حمد اخیراً به دستور امیر سابق قطر به پاکستان سفر کرد تا دولت اسلام آباد را به ائتلاف ترکیه – قطر ملحق کند، یا اینکه می خواهد زمینه روی کار آمدن حمد را فراهم، و از وی به عنوان اهرمی برای فشار آوردن به نظام کنونی قطر استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها