درگیری لفظی نمایندگان روسیه و آمریکا در شورای‌امنیت

درگیری لفظی نمایندگان روسیه و آمریکا در شورای‌امنیت
پنج‌شنبه 29 اسفند 1392 - 08:42

مشاجرۀ نمایندگان روسیه و آمریکا، حاشیۀ مهم‌تر از متنِ هشتمین جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران اوکراین بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در این جلسه ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: دیروز یک اتفاق تاریخی روی داد و با الحاق کریمه، یک "بی‌عدالتی تاریخی" برطرف شد.

اما سامانتا پاور، همتای آمریکایی چورکین گفت: آمریکا مداخله نظامی روسیه در کریمه و الحاق آن به خاک این کشور را نمی پذیرد و چنانچه روسیه به این اقدام ادامه دهد، واشنگتن آماده است که در برابر آن اقدام کند.

پاور ادامه داد: آنچه از روسیه به ذهن متبادر می‌شود، بزرگی و عظمت ادبیات غنی آن است اما آنچه اکنون از سفیر روسیه شنیدیم سنخیتی با تولستوی و چخوف نداشت... یک دزد ممکن است با دزدیدن چیزی آن را در اختیار خود بگیرد اما این به معنای کسب حق مالکیت بر آن نیست»

در پاسخ به این اظهارات، ویتالی چورکین، نماینده روسیه، خطاب به نماینده آمریکا گفت: خانم پاور با سخن از تولستوی و چخوف شروع کرد، اما در آخر به عباراتی مشابه رسانه‌های زرد و عامه‌پسند متوسل شد. شنیدن چنین اهانت‌هایی نسبت به کشورم کاملا غیر قابل قبول است. اگر آمریکا خواستار همکاری روسیه بر سر بحران اوکراین است، خانم پاور باید نخستین کسی باشد که این موضوع را بفهمد.

چورکین اضافه کرد: ما با دقت واکنش های کشورهای غربی را زیر نظر داریم که گویی نمی توانند خودشان را از حال و هوای دوران استعمارگری برهانند و هنوز می خواهند خواسته خود را به دیگران تحمیل کنند و اکنون که قمار ژئوپلتیک آنها در اوکراین به نتیجه ای دور از انتظارشان انجامیده، مضطرب شده‌اند.

رد و بدل شدن این مجادله لفظی همزمان با سفر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به مسکو صورت می‌گیرد که تلاش می کند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور را به یافتن راه حلی دیپلماتیک بر سر بحران اوکراین متمایل کند.

در تحولی دیگر، رئیس اداره دفاع و امنیت اوکراین گفته است که این کشور در نظر دارد سربازان اوکراینی و خانواده هایشان را از کریمه خارج کند.

آندری پاروبی گفته است که قرار است این نیروها "سریعا" به خاک اصلی اوکراین بازگردانده شود.

وی در نشستی خبری همچنین اعلام کرد که از این پس، شهروندان روسیه برای ورود به خاک اوکراین باید درخواست ویزا کنند.

او همچنین گفت: اوکراین از مجمع کشورهای مشترک المنافع تحت رهبری روسیه خارج خواهد شد و به زودی خود را آماده مانور نظامی مشترک با بریتانیا و آمریکا می کند.

پیش از اعلام این خبر نیروهای هوادار روسیه دو پایگاه دریایی را از جمله مرکز فرماندهی نیروی دریایی اوکراین را به تصرف خود در آورده بودند.

اوکراین به مقامات طرفدار روسیه در کریمه سه ساعت (تا ساعت ۲۱ به وقت محلی، ۱۹ به وقت گرینویچ) مهلت داده بود تا فرمانده پایگاه نیروی دریایی تصرف شده را آزاد کنند، در غیر این صورت با واکنش شدیدی مواجه خواهند شد.

سرهی هایدوک، فرمانده پایگاه نیروی دریایی اوکراین با ورود صدها فرد مسلح طرفدار روسیه و تصرف این مقر در بندر سواستپول واقع در شبه جزیره کریمه به اسارت این نیروها در آمده است.

الکساندر تورچینف، رئیس جمهور موقت اوکراین گفته است که این فرمانده نیروی دریایی، افراد نظامی و غیر نظامی که توسط رهبران کریمه به گروگان گرفته شده اند باید آزاد شوند.

اشغال این پایگاه دریایی یک روز پس از امضای سند الحاق کریمه به روسیه رخ داده است. نیروهای طرفدار روسیه، یک پایگاه دریایی دیگر اوکراین در غرب کریمه به نام "نوو زرن" را نیز تصرف کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها