احتمال انزوی نظامی قطر در شورای همکاری

احتمال انزوی نظامی قطر در شورای همکاری
جمعه 1 فروردين 1393 - 16:46

کارشناسان در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تأکید کردند که به احتمال زیاد قطر از نظر امنیتی و دفاعی در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منزوی خواهد شد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه اینترنتی "سبق" عربستان نوشت؛ کارشناسان در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس احتمال زیادی را مطرح می کنند که دولت قطر از دستگاهها و نهادهای مرتبط با دفاع مشترک کشورهای شورای همکاری از جمله نیروهای موسوم به سپر جزیره کنار زده شود.

روزنامه سبق افزود: این کارشناسان از وزیران دفاع کشورهای شورای همکاری خواسته اند که درسایه مخالفت قطر در حمایت از بحرین برای مقابله با اعتراضات (مردمی در این کشور) به وضعیت قطر رسیدگی کرده و تصمیم قطعی درباره این کشور بگیرند.

این کارشناسان گفتند که موضع قطر با توافقنامه های امضا شده بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درتضاد است.

به گفته این کارشناسان، نیروهای سپر جزیره خود را برای جذب بیش از دو هزار سرباز از نیروهای زمینی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آماده می کنند که اکثریت آنها از نیروهای زمینی سعودی هستند.

همزمان اقدامات برای تاسیس یک شهرک نظامی برای نیروهای سپر جزیره در جریان است که مقر مرکزی آن در شهر "حفر الباطن" در مرز عربستان با کویت است.

قطر و سلطان نشین عمان در نیروهای سپر جزیره که در ماه مارس سال 2011 میلادی برای شرکت در سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردمی در بحرین وارد این کشور شدند، شرکت نکردند. عربستان یکهزار سرباز گارد ملی و امارات 500 سرباز را اعزام کرد و مشارکت کویت نیز به نیروهای دریایی محدود شد.

پایگاه خبری "اخبار مصر 24" به نقل از منابع خود چند روز پیش نوشته بود: عربستان اقدامات جدیدی را علیه قطر اتخاذ خواهد کرد که در صدر آن کنار زدن این کشور از نیروهای سپر جزیره است. این نیروها در دهه 90 قرن گذشته تاسیس شدند.

برپایه این گزارش، عربستان پایان اجلاس سران عرب در اواخر ماه جاری میلادی را برای اقدامات جدید خود علیه قطر تعیین کرده است تا این اقدامات تاثیری بر روند اجلاس نداشته باشد.

بحران در روابط بین قطر با کشورهای عربستان و امارات و بحرین درپی فراخوانی سفرای این سه کشور از دوحه شدت گرفت و میانجیگری تاکنون تاثیری نداشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها