آغاز نشست وزیران خارجه عرب در سایه اختلافات گسترده

آغاز نشست وزیران خارجه عرب در سایه اختلافات گسترده
يکشنبه 3 فروردين 1393 - 16:46

وزیران خارجه کشورهای عربی در سایه اختلافات گسترده درباره مسائل مختلف منطقه‌ای، نشست مقدماتی خود برای تدوین دستورکار اجلاس سران عرب را آغاز کردند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، اجلاس عادی سران عرب فردا دوشنبه در کویت آغاز بکار خواهد کرد اما اختلافات گسترده بین کشورهای عربی بویژه بین قطر با سه کشور عربستان، امارات و بحرین بر این اجلاس سایه افکنده است.
صباح الخالد الصباح وزیر خارجه کویت اظهار داشت: اجلاس سران برای تقویت همبستگی بین کشورهای عربی برگزار می شود و جدول کاری آن در بردارنده مسائل حساس مورد اهمیت منطقه بویژه اوضاع سوریه و مسئله فلسطین است.
از سوی دیگر، دبیرکل اتحادیه عرب خواستار موضع واحد اعراب درقبال تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین شد و گفت که مسأله فلسطین در جلسه مقدماتی اجلاس سران عرب از محوریت برخوردار است.
اختلافات و بحران در روابط بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اخیرا با فراخوانی سفرای عربستان و بحرین و امارات از قطر وارد مرحله تازه ای شده است. در این میان، اختلاف بین قطر و مصر نیز تشدید شده است. این اختلافات با قطر بویژه به خاطر تداوم حمایت این کشور از گروه اخوان المسلمین است زیرا کشورهای یاد شده این حمایت را به زیان منافع ملی خود و توافقنامه مشترک بین کشورهای عربی می دانند.
اخیرا امارات و عربستان و بحرین بدنبال اعمال مجازات‌هایی علیه قطر هستند، تا به دوحه برای تغییر سیاست هایش فشار بیاورند اما مسئولان قطری با رد این فشارها برموضع خود پافشاری کرده اند و میانجیگری‌ها نیز تاکنون بی فایده بوده است.
بحران به حدی در بین کشورهای شورای همکاری شدید است که ملاقات آتی مشترک باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با سران شورای همکاری نیز لغو شده است.

پربیننده ترین خبرها