احتمال جنگ روسیه و اوکراین قوت گرفت

احتمال جنگ روسیه و اوکراین قوت گرفت
يکشنبه 3 فروردين 1393 - 20:23

وزیر خارجه اوکراین گفت، احتمال جنگ روسیه و این کشور در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "آندری دچیتسیا" روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه آمریکایی "ای بی سی" گفت: وضعیت فعلی نسبت به یک هفته پیش انفجاری تر شده است.

اظهارات دچیتسیا یک روز پس از آن بیان شد که نظامیان روسیه و شبه نظامیان هوادار این کشور در کریمه، کنترل پایگاه هوایی بلبک در نزدیکی سیمفرپول، اصلی ترین شهر کریمه را در اختیار گرفتند.

از سوی دیگر، سخنگوی دولت اوکراین به نقل از "آرسنی یاتسنیوک" نخست وزیر این کشور تاکید کرد: ما همه پرسی کریمه را به رسمیت نمی شناسیم و مطمئن هستیم جامعه جهانی پاسخی مناسبی به تجاوز روسیه به کریمه و قلمرو اوکراین خواهد داد.

این در حالیست که امروز "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس در کنفرانس خبری گفت: شبه جزیره کریمه بخشی از روسیه شده است.

وی افزود: مقامات جدید اوکراین باعث وضعیتی شدند که ساکنان کریمه پیوستن به روسیه را انتخاب کردند.

اما تحولات اخیرا در اوکراین باعث شد تا "کی یف" گذرگاه مرزی خود با جمهوری خودمختار کریمه را ببندد. گذرگاه مرزی در حالی مسدود شده است که هنوز 18 هزار نظامی اوکراینی در پایگاه های نظامی این کشور در کریمه حضور دارند، اما مقامات روس می گویند تنها 2 هزار نفر از این نظامیان خواستار بازگشت به اوکراین شده اند و بقیه می خواهند در کریمه بمانند.

پس از همه پرسی در کریمه برای پیوستن به روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه با صدور فرمان پیوستن کریمه به خاک روسیه را امضا کرد.

پس از براندازی دولت یانوکویچ در اوکراین و برگزاری همه پرسی در کریمه برای الحاق این شبه جزیره به روسیه، تنش بین روسیه و اوکراین به شدت افزایش یافته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها