تحلیل خبرنگار دیلی تلگرف از جنگ سوریه

تحلیل خبرنگار دیلی تلگرف از جنگ سوریه
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 10:37

روزنامه دیلی تلگراف در یادداشتی پیرامون اوضاع سوریه با عنوان "چگونه جنگ علیه اسد به سمت ما کشیده شد؟" به بررسی تاثیر جنگ سوریه بر کشورهای اروپایی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ریچارد اسپنسر خبرنگار روزنامه دیلی تلگراف در خاورمیانه تحولات جدید جنگ سوریه و اقدام اخیر ترکیه در سرنگون کردن یک فروند جنگنده سوری را بررسی کرد و گفت: این حادثه به کشورهای عضو سازمان ناتو درباره گسترش دامنه جنگ سوریه به اروپا هشدار می دهد.

این خبرنگار افزود: ترکیه یک عضو فعال در ناتو به شمار می آید؛ نه فقط به خاطر اینکه با اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه امروزی مرز گسترده دارد، بلکه به دلیل اینکه ترکیه خط مقدم جبهه مقابله با ایران و جهان عرب نیز هست.

اسپنسر معتقد است که ترکیه به دلیل عضویت در ناتو که اعضای آن توافقنامه های مشترکی برای دفاع از خاک خود امضا کرده اند؛ از اهمیت خاصی نیز برای انگلیس برخوردار است، لذا ممکن است انگلیس نیز به دخالت نظامی در سوریه متهم شود؛ هرچند که دولت و مجلس عوام و اعیان، همگی آن را رد کرده اند.

این خبرنگار افزود: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به خوبی می داند که غرب منتظر هر فرصتی است تا با چشم پوشی از قطعنامه های شورای امنیت، دخالت نظامی در سوریه را موجه جلوه دهد؛ همچنان که روسیه با هرگونه تصمیمی که تهدید کننده دولت بشار اسد باشد، مخالفت خواهد کرد.

اسپنسر معتقد است، هرگونه تلاش از سوی دولت دمشق برای انتقام از ترکیه به دلیل عضویت این کشور در ناتو  بهانه لازم را برای دخالت نظامی به غربی ها خواهد داد و بشار اسد هم که این موضوع را می داند، هرگز دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

به نوشته دیلی تلگراف، غرب از جمله ترکیه از تروریست ها حمایت مالی و معنوی می کنند؛ بدون اینکه اقدام به دخالت مستقیم نظامی کنند و ایران و روسیه هم خواهان راه حل سیاسی هستند و از بشار اسد حمایت می کنند.

نویسنده انگلیسی معتقد است، خطر کشیده شدن جنگ سوریه به خارج از مرزهای این کشور امری غیرقابل اجتناب است، به ویژه که در لبنان درگیری های متعددی میان گروههای مخالف و موافق بشار اسد درگرفته است.

اسپنسر می افزاید: نکته ای که بیشتر موجب شگفتی می شود، این است که چگونه با وجود تقسیمات قومی، سیاسی و دینی در منطقه و با در نظر گرفتن ملیونها پناهنده سرازیر شده به کشورهای همسایه، تاکنون جنگ جدیدی در منطقه درنگرفته است؟

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها