واگرایی اعراب خلیج فارس تا کجا ادامه می‌یابد؟

واگرایی اعراب خلیج فارس تا کجا ادامه می‌یابد؟
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 15:16

در حالی که تنها یک روز تا برگزاری اجلاس سران اتحادیه عرب در کویت باقی مانده است، منابع آگاه خبر می دهند که فقط دو تن از سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع آگاه عمانی به روزنامه اینترنتی "رأی الیوم" گفتند که فقط صباح الاحمد امیر کویت به عنوان میزبان اجلاس سران عرب و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در این اجلاس حاضر خواهند شد و بقیه سران کشورهای عرب منطقه خلیج فارس در آن حضور نخواهند داشت.

این منابع افزودند: سلطان قابوس بن سعید سلطان عمان نه تنها خود در این اجلاس شرکت نمی کند، بلکه به جای اعزام فهد بن محمود معاون نخست وزیر -که معمولا به نمایندگی از وی در نشست های مشابه حضور می یافت- تصمیم دارد "فرستاده ویژه" خود اسعد بن سلطان را در صدر هیاتی به این اجلاس سران اعزام کند.

حمد بن عیسی شاه بحرین نیز ولیعهد خود را در صدر هیات بحرینی به کویت خواهد فرستاد و عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان و شیخ خلیفه بن سلطان آل نهیان شاه امارات نیز از غایبان این کنفرانس هستند.

در نشست وزرای خارجه عرب در دو روز اخیر که برای تدوین برنامه کاری و پیش نویس مصوبات اجلاس سران عرب برگزار شد، غیبت سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان نظر ناظران را به خود جلب کرد. سعود الفیصل به جای خود عبدالعزیز بن عبدالله فرزند پادشاه و معاون خود را به این نشست فرستاده بود.

ناظران از غیبت وزیر خارجه عربستان این گونه برداشت کردند که احتمالا سعود الفیصل هیأت اصلی کشورش در اجلاس سران عرب را همراهی خواهد کرد تا هم جای خالی پادشاه بیمار را پر کند و هم پیام کشورش مبنی بر کم اهمیت بودن این اجلاس را منتقل نماید.

اما احتمال دوم این است که سعود الفیصل برای اجتناب از روبرو شدن با وزرای خارجه عراق و قطر از حضور در نشست وزیران خارجه عرب صرف نظر کرده باشد که این امر می تواند به علت اختلافات آنها با یکدیگر درپی حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین از یک سو و اقدام نوری المالکی نخست وزیر عراق در متهم کردن عربستان به حمایت از تروریسم درعراق از سوی دیگر باشد.

قطعا اختلافات میان کشورهای حوزه خلیج فارس پس از برگزاری اجلاس اتحادیه عرب نیز ادامه خواهد یافت و چه بسا شدیدتر هم خواهد شد و لغو نشست مشترک آتی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با سران شورای همکاری خلیج فارس نیز می تواند یکی از نشانه های تشدید این اختلافات باشد.

سعود الفیصل اخیرا در گفت و گو با روزنامه "الحیاة" وجود هرگونه میانجیگری برای حل اختلافات بین کشورهای شورای همکاری را به شدت رد کرد و بدین وسیله به اوباما پیام داد که در این مساله دخالت نکند و انصراف امیر کویت از میانجگیری نیز تاکیدی بر این امر بود.

اختلافات میان کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به شرایط موجود و جلوگیری از میانجیگری دیگران، به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت، زیرا عربستان خواهان عقب نشینی قطر از مواضع خود است و ظاهرا این امر نیز به زودی محقق نخواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها