رابطۀ محبوبیت اردوغان با حمله به هواپیمای سوری

رابطۀ محبوبیت اردوغان با حمله به هواپیمای سوری
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 16:45

روزنامه‌های چاپ ترکیه در واکنش به حمله جنگنده این کشور به هواپیمای سوری که منجر به سقوط آن شد، تحلیل‌های مختلفی ارائه کرده اند و آن را با کاهش شدید محبوبیت اردوغان به سبب فساد مالی اخیر و نزدیک بودن زمان انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه مرتبط دانسته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه "ملیت" چاپ ترکیه نوشت: یک هفته قبل از انتخابات شهرداری‌ها، دولت ترکیه هواپیمای سوری را سرنگون کرد.

روزنامه ملیت در مطلبی تحت عنوان "جنگ با سوریه، خودکشی است" نوشت: درست یک هفته قبل از انتخابات شهرداری ها، دولت ترکیه هواپیمای سوری را سرنگون کرد. این مساله تکنیکی نیست، بلکه سیاسی است، سرنگون کردن هواپیمای سوری، آن هم زمانی که "محاصره" اردوغان به علت رسوایی های فساد و تشدید سرکوب و نظارت و از جمله بستن توییتر به اوج رسیده، ممکن است برای اردوغان امتیازهایی را دربرداشته باشد و کاهش میزان محبوبیت وی را تا حدودی جبران کند، اما درعین حال ضررهای بسیاری را نیز متوجه وی خواهد کرد، چرا که 72 درصد از ترک ها از جمله بخش عمده ای از هواداران حزب عدالت و توسعه، از سیاست شکست خوردۀ وی درقبال سوریه حمایت نمی کنند.

به نوشته "ملیت"، چشم پوشی از این واقعیت و اتخاذ تدابیر غیرمسئولانه، ترکیه را به سمت فاجعه سوق می دهند و این به معنای خودکشی دولت اردوغان به شمار می رود.

اما روزنامه "زمان" از سیاست دوگانه عبدالله گل سخن می گوید و می نویسد که سرنگون کردن هواپیمای سوری، ممکن است برای اردوغان امتیازات انتخاباتی در برداشته باشد؛ اما در آینده ضررهای بسیاری را نیز متوجه وی خواهد کرد.

روزنامه "جمهوریت" نیز با طرح این سوال که در 25 ماه مارس چه اتفاقی می افتد، نوشت: از چند هفته پیش شایعاتی منتشر شده که در 25 ماه مارس اوضاع به عقب برمی گردد، هیچ کسی نمی داند که چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چه کسی تصاویری از سیاستمداران در اتاق های خواب آنان منتشر خواهد کرد و یا به اجرای عملیات ترور آنان اقدام خواهد کرد؟

به نوشته جمهوریت، درست در چنین شرایطی داعش درخصوص پایین آوردن پرچم ترکیه از مقبره سلیمان شاه در منطقه الرقه هشدار داده و خواهان خروج سربازان ترک محافظ این مقبره ظرف سه روز شده و تاکید کرده است که درغیراین صورت، این مکان را با خاک یکسان خواهد کرد.

این روزنامه در ادامه می نویسد: القاعده معمولاً شوخی نمی کند و از سوی دیگر وزیر خارجه ترکیه می گوید که دولت برای مقابله با هرگونه حمله ای آماده است. آیا اقدام غیرمنتظره در 25 مارس، همان جنگ تمام‌عیار خواهد بود؟!

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها