جعبه سیاه هواپیمای مالزیایی، چه اطلاعاتی را فاش می‌کند

جعبه سیاه هواپیمای مالزیایی، چه اطلاعاتی را فاش می‌کند
سه شنبه 5 فروردين 1393 - 16:00

کارشناسان ارشد هوایی می گویند حتی اگر جعبه سیاه پرواز شماره 370 خطوط هوایی مالزی پیدا شود، باز هم این حادثه بزرگترین راز تاریخ هوانوردی خواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، 17 روز پس از آنکه یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۷۷ هواپیمایی مالزی که از کوآلالامپور عازم پکن بود جایی در خلیج تایلند با 239 مسافر از صفحه رادار محور شد و هیچ اثری از بقایای آن به دست نیامد، نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی روز گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: تحلیل اطلاعات ماهواره ای نشان می دهد این پرواز در منطقه دور افتاده ای از اقیانوس هند "به پایان رسیده" و تردیدی وجود ندارد که همه سرنشینان هواپیما کشته شده اند.

اگرچه چند ماهواره، اشیاء شناوری را که گمان می رود بقایای هواپیما باشند در منطقه ای در اقیانوس هند در غرب استرالیا شناسایی کرده اند؛ و سرنشینان دو هواپیمای چینی و استرالیایی هم از ارتفاع بالا اشیاء شناوری را در این منطقه دیده اند، اما مقامات استرالیایی جستجو برای یافتن بقایای بوئینگ ۷۷۷ را به صورت موقت به دلیل شرایط نامساعد جوی متوقف کرده اند.

در حال حاضر می توان گفت پس از 17 روز از ناپدید شدن این هواپیما هنوز هیچ یافته ملموس و مشهودی از بقایای هواپیما و سرنشینان به دست نیامده است و این حقیقت باعث انتقادات گسترده ای از دولت مالزی شده است، زیرا این کشور پیش از اینکه قطعه ای از هواپیما پیدا شود، سرنوشت هواپیما و مسافرانش را اعلام کرده است.

اظهارات نخست وزیر مالزی درباره سرنوشت هواپیما و سرنشینانش بیشتر به حقیقت نزدیک است؛ اما کارشناسان صنعت هواپیمایی می گویند حتی اگر جعبه سیاه هواپیما هم پیدا شود باز هم این حادثه بزرگترین معمای تاریخ هوایی خواهد بود و کسی نمی تواند تمامی اسرار این پرواز را کشف کند.

پیدا کردن جعبه سیاه خود چالشی بزرگ خواهد بود. این جعبه اسرار آمیز تنها 30 روز می تواند اطلاعات خود را حفظ کند و پس از آن به دلیل تمام شدن باطری جعبه سیاه، دیگر اطلاعاتی درون آن وجود نخواهد داشت. در حال حاضر گروه های زیادی با تجهیزات فراوان به دنبال گرفتن سیگنالی ازاین جعبه سیاه هستند، اما احتمالا جعبه سیاه هواپیمای مذکور در مکانی قرار گرفته است، که سیگنال های آن به سطح زمین یا سطح آب نمی رسد.

مهمترین اطلاعات جعبه سیاه این است که نشان می دهد در 8 مارس چه چیزی باعث شده تا هواپیما از مسیر خود منحرف شود. اما اطلاعات ارزشمند دیگری نیز وجود دارد. رکوردرهای اطلاعات پرواز و صدای کابین خلبان نیز منبع دیگری از اطلاعات هستند اما کارشناسان می گویند این اطلاعات دلیل تغییر مسیر هواپیما را نشان نخواهد داد. زیرا اطلاعات پرواز شامل مسیر، ارتفاع و دیگر داده های فنی پرواز است و ضبط کننده صدای اتاق خلبان تنها 2 ساعت آخر مکالمات را می تواند ثبت کند.

بر این اساس، رویدادهایی که در مسیر مالزی به ویتنام رخ داده در این سیستم ها موجود نیست و بزرگترین راز این پرواز اتفاقی است که بر فراز خلیج تایلند رخ داده و هوپیما به دلیل نامعلومی مسیر خود را تغییر داده است. رازی که گمان می رود هیچ جا ثبت و ضبط نشده و دیگر هیچ کس از آن با خبر نخواهد شد.

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها