نشست سران عرب، عاجز از صدور بیانیه

نشست سران عرب، عاجز از صدور بیانیه
چهارشنبه 6 فروردين 1393 - 10:26

کویت، العالم - نویسنده و تحلیلگر کویتی، با بیان اینکه نشست سران اتحادیه عرب حتی از صدور بیانیه نیز عاجز مانده است، تاکید کرد: عربستان، امارات و بحرین از موضع کویت خشمگین هستند.

"صلاح الفضلی" در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم تاکید کرد: شکی نیست است که حضور ضعیف عربستان سعودی، بحرین و امارات در نشست سران اتحادیه عرب در کویت، نشان دهنده خشم سران این کشورها از کویت است، زیرا این کشور در فراخواندن سفیرش از قطر، با آنها همراهی نکرد.

الفضلی افزود: بدبینی در بین مردم کشورهای عربی از نتایج نشست سران عربی عمومیت یافته است و در این خصوص تعجبی وجود ندارد. کسی انتظار برآیند مثبت از این نشست ها ندارد، به ویژه اینکه نشست کنونی به سه مسئله محوری، یعنی فلسطین، مسئله سوریه و اختلاف های شدید بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نپرداخت.

وی با طرح این پرسش که "اگر این نشست به این سه مسئله نمی پردازد، چه فایده و برآیندی دارد"، گفت: حتی به علت اختلاف بین کشورهای عربی، حضور نمایندگان کشورهای عربی در این نشست بسیار ضعیف بود. صادر نشدن حتی بیانیه از این نشست نیز خود گواه دیگر بر ضعف آن است و همچنین دلیل روشنی است درباره اینکه سقف انتظارها از چنین نشست های بسیار پایین آمده است.

الفضلی خاطرنشان کرد: کویت در شرایط دشواری قرار دارد، زیرا به نظر می رسد که سه کشور عربستان سعودی، امارات و بحرین از اینکه کویت در فراخواندن سفیرش از قطر به آنها نپیوسته است از آن خشمگین هستند. از این رو، حضور ضعیف نمایندگان این کشورها در این نشست کاملا آشکار بود، زیرا سعود الفیصل و عبدالله بن زاید وزیران امور خارجه عربستان و امارات در نشست وزارتی این نشست نیز شرکت نکردند. همچنین، سران این سه کشور در نشست سران نیز حضور نیافتند. بحرین طبق معمول ولیعهد و امارات نیز رئیس امارت الفجیره را به این نشست فرستاد و این حاکی از خشم و ناخرسندی آنها از مواضع کویت است.

وی افزود: کویت که احتمال داشت به آَشتی دادن این سه کشور اقدام کند، اکنون به یکی از طرف های اختلاف تبدیل شده است. این نشست بیانیه ای صادر نخواهد کرد بلکه کشور میزبان یعنی کویت بیانیه صادر خواهد کرد و این حاکی از وجود اختلاف های شدید بین کشورهای عربی است.

نویسنده کویتی در خصوص موضوع سوریه نیز تاکید کرد: تصمیمی که اتخاذ شد این بود که کرسی سوریه در اتحادیه عرب به علت اختلاف مخالفان سوری خالی خواهد ماند. اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز اعلام کرد که دور جدیدی از مذاکرات بین دولت و مخالفان سوری برگزار نخواهد شد، مگر این که تحول تازه ای روی دهد. او همچنین تاکید کرد که به سوریه سفر نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها