چرا مالکی درباره تعویق انتخابات پارلمانی عراق نگران است

چرا مالکی درباره تعویق انتخابات پارلمانی عراق نگران است
پنج‌شنبه 7 فروردين 1393 - 18:52

در پی بروز کشمکش بین قوه قضائیه و پارلمان عراق به دلیل رد صلاحیت برخی از نامزدهای انتخابات پارلمانی، نخست وزیر عراق درباره ورود این کشور به وضعیتی پیچیده و تاریک در صورت تعویق انتخابات هشدار داد.

خبرنگار شبکه العالم روز پنج شنبه از بغداد گزارش داد، "نوری مالکی" نخست وزیر عراق، از  اعضای کمیساریای عالی انتخابات خواست از تصمیمشان درخصوص استعفا برگردند. وی درباره گرفتار شدن این کشور در وضعی تاریک و بدون راه برون رفت، هشدار داد.

این تنش ها پس از آن بروز کرد که فشارهای سیاسی و کشمکش میان قوه های قضاییه و مقننه، به استعفای اعضای کمیساریای انتخابات منجر شد. اعضای کمیساریا، خواهان قانون انتخاباتی بودند که استقلال عمل آن ها را تضمین کند.

استعفای اعضای کمیساریای انتخابات عراق، عرصه سیاسی این کشور را درگیر تنش کرد تا جایی که احتمال می رود انتخابات که قرار است ماه آینده برگزار شود، به تعویق بیفتد و در آن صورت، کشور درگیر بحران های سیاسی فراگیری میان فراکسیون های سیاسی خواهد شد.

"عبدالزهره آل ماجد" نویسنده و تحلیل گر سیاسی در گفت وگو با خبرنگار شبکه العالم، اعضای کمیساریای مستقل انتخابات را بازنگری در استعفای خود و بازگشت از تصمیمشان فراخواند و گفت: آن ها به مراحل پیشرفته ای در آماده سازی کشور برای انتخابات و زمینه سازی برگزاری انتخاباتی سالم رسیده اند.

نخست وزیر عراق نیز با درخواست از اعضای شورای کمیساریای انتخابات برای صرفنظر از استعفا، تاکید کرد که هیچ ماده ای در قانون اساسی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن، انتخابات را به تعویق انداخت و اگر چنین اتفاقی بیفتد، ممکن است کشور در تونل هایی تاریک و راه هایی بی بازگشت، گرفتار شود.

اعضای کمیساریای انتخابات، در اعتراض به تصویب قانونی در مجلس عراق استعفا دادند که کمیساریا را ملزم می کند هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی را رد صلاحیت نکنند، مگر آن که محکومیتی قضایی در پرونده داشته باشند. اما این قانون، زمانی به تصویب رسید که کمیساریای مستقل انتخابات، ده ها تن از نامزدهای انتخابات را رد صلاحیت کرده بودند.
نوری مالکی، از پارلمان، به سبب تصویب چنین قانونی انتقاد کرد و گفت: پارلمان، صلاحیت قانونگذاری در خصوص تصمیمات اجرایی را ندارد.

وی افزود: کمیساریای انتخابات بر اساس صلاحیت ها و اختیاراتی که به آن داده شده، بر اساس قوانین جاری، صلاحیت نامزدها و فهرست های انتخاباتی را احراز یا رد می کرد. به این ترتیب نمی توان به عملکرد آن ها اعتراض کرد زیرا عملکرد آن ها بر اساس اختیاراتی است که قانون، به کمیساریای مستقل انتخابات داده است.

خبرنگار شبکه العالم گزارش داد: رقابت انتخاباتی که شروعی زودهنگام در عراق داشته است، بر پایه به تعویق انداختن یا جلوگیری از به تعویق انداختن برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر، استوار شده است.

26

 

پربیننده ترین خبرها