رسوایی چند مسئول ترکیه‌ای در تجاوز نظامی به سوریه

رسوایی چند مسئول ترکیه‌ای در تجاوز نظامی به سوریه
پنج‌شنبه 7 فروردين 1393 - 22:00

رسانه‌های ترکیه از گفتگوی ضبط شده وزیر خارجه این کشور با چند مسئول دیگر درباره برنامه حمله نظامی به سوریه پرده برداشتند.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این گفتگوی ضبط شده از هماهنگی‌ها بین سازمان اطلاعات ترکیه و گروه‌های تروریستی در سوریه خبر می‌دهد، و در آن اعترافاتی در خصوص ارسال سلاح و عناصر مسلح به سوریه با هماهنگی قطر وجود دارد.
به نوشته رسانه‌ها این گفتگوی ضبط شده که مربوط به صحبتهای "داود اوغلو" وزیر خارجه و "هاکان فیدان" مشاور سازمان اطلاعات، "فیردون سینرلی اوغلو" مشاور وزیر خارجه، "یاشار کولار" نفر دوم ستاد ارتش است؛ نشان می‌دهد که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به دنبال بررسی امکان حمله نظامی به سوریه است؛ به طوریکه در صورت نیاز، اطلاعات ترکیه و گروه‌های تروریستی برای فراهم کردن بهانه لازم برای انجام حملات محدود داخل اراضی ترکیه یا مقبره "سلیمان شاه" در حومه حلب داخل اراضی سوریه، با یکدیگر هماهنگی  کنند.
خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از رسانه‌های ترکیه‌ای نوشت: در این گفتگوی ضبط شده داود اوغلو می گوید "نخست وزیر به من اطلاع داده است که حمله به مقبره سلیمان شاه می تواند بهانه لازم را برای حمله نظامی فراهم کند." هاکان فیدان هم پاسخ می‌دهد: "من می‌توانم 4 نفر را به طرف مقابل بفرستم و به آنها فرمان دهم که 8 موشک را به یک منطقه خالی (داخل ترکیه) شلیک کنند. من نمی‌فهمم که چرا باید به مقبره حمله کرد، ما می‌توانیم هر منطقه‌ای را هدف قرار دهیم و اگر لازم باشد خودمان یا طرف مقابل شلیک کند."
از این گفتگوی ضبط شده همچنین این برداشت می‌شود که سازمان اطلاعات ترکیه چندین گروه مسلح را تحت کنترل خود دارد و تا کنون حدود 2 هزار محموله تجهیزات نظامی برای آنها ارسال کرده است.
فیدان می گوید: "بعد از آغاز حمله نظامی، چندین انفجار در اخل سوریه انجام می شود، زیرا مرزها تحت کنترل نیستند".
سینرلی اوغلو هم ادامه می‌دهد: "طبیعتا چندین انفجار در سوریه روی می‌دهد. من مکالمه‌های 3 سال قبلمان را به یاد دارم".
معاون دوم رئیس ستاد ارتش ترکیه هم می‌گوید: "باید همیشه از هاکان حمایت کنیم؛ باید مأموریت او را برای رساندن سلاح و مهمات به دست مخالفان تسهیل کنیم. قطر به دنبال مهمات است، پس بگذارید پول آن را از قبل بپردازد؛ ما هم مهمات را به آنها می‌دهیم. این دستور وزیر است."
کولار و داود اوغلو همچنین درباره بازگشت گروه های مسلح به ترکیه گفتند که "آنها از حمایت کافی برخوردار نیستند و "این گروه‌ها ابزاری هستند که می‌توان به صورت دائم از آنها استفاده کرد".
سینرلی اوغلو در اینجا با اعتراض به این اظهارات می‌گوید: "به خاطر ندارم که چنین مسأله‌ای در تاریخ ترکیه اتفاق افتاده باشد؛ این یک مسأله کاملا سیاسی است؛ ما اکنون درباره موضوع تأمین امنیت مرزها و دفاع از اراضی میهن به صورتی سخیف سخن می‌گوییم، گویا درحال سخن گفتن از ابزاری ارزان قیمت در سیاست داخلی هستیم ".
فیدان نیز تأکید می‌کند: "ما حدود 2 هزار کامیون محموله فرستادیم. کولار هم می‌گوید: "پیشنهاد کردیم که ژنرال را بفرستیم، و او هم به آنجا رفت".
در اینجا داود اوغلو هم اظهار می‌دارد: "نظرت چیست که تانک بفرستیم". کولار پاسخ می‌دهد: "این کار مستقیما موجب جنگ می‌شود". فیدان هم می‌گوید: "این کار منطقی نیست.. ما آماده هستیم که از سلاح برای مقبره سلیمان شاه استفاده کنیم درحالیکه نظامیان ما در آنجا هستند؛ ولی آماده نیستیم که برای نجات جان میلیونها شهروند که در مرزها هستند،  دست به سلاح ببریم".
سانا نوشت: دولت اردوغان از جمعه و شنبه گذشته به صورت بی‌سابقه در حال تجاوز به مناطق مرزی سوریه است به صورتیکه تانکها و توپخانه ارتش ترکیه در حال بمباران اراضی سوریه هستند تا از باندهای تروریست مسلح برای نفوذ به سوریه حمایت کنند. این تجاوزگری با سرنگون کردن یک جنگنده سوری در داخل حریم هوایی سوریه توسط پدافند هوایی ترکیه به اوج خود رسید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها