مدیر مرکز دموکراسی و حقوق بشرعربستان:

شاه سعودی با جابجایی مهره ها به اختلافات دامن زد

شاه سعودی با جابجایی مهره ها به اختلافات دامن زد
جمعه 8 فروردين 1393 - 13:32

مدیر مرکز دموکراسی و حقوق بشرعربستان اقدام اخیر شاه سعودی در جابجایی مهره ها و تغییرات در پست های دربار را باعث افزایش اختلافات و تنفر بیشتر بین شاهزادگان نسل اول و دوم در عربستان دانست.

"علی الیامی" مدیر مرکز دموکراسی و حقوق بشرعربستان در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: عربستان سعودی شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز را به عنوان جانشین ولیعهد این کشورمعرفی کرد و این تصمیم به دنیا نشان داد که به ارث بردن تاج و تخت با صلح و آرامش ادامه خواهد داشت.

وی افزود: همزمان شدن اعلام این خبر با سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به عربستان بیانگر این است که حکومت درعربستان ادامه خواهد داشت و عربستان و حکومت آن با ثبات است.

الیامی در ادامه به تاثیر منفی تغییرات اخیر در دستگاه حاکمه عربستان بر شاهزادگان نسل دوم پرداخت و گفت: نسل دوم خاندان حاکم در عربستان به ویژه در شرایط فعلی و در سایه حوادث منطقه و جهان عرب از مورثی بودن سلطنت خشمگین خواهند شد و این تصمیم شاید به اختلافات و تنفر بیشتر میان شاهزادگان نسل دوم و اول منجر شود.

وی تصریح کرد: نسل دوم با نسل اول تفاوت دارد و بیشتر مردم نیز می دانند که میان آنان رقابت وجود دارد زیرا دوران آنها با پدرانشان بسیار تفاوت دارد و تاکنون خلافت درعربستان براساس آداب و رسوم و تشریفات از آن برادر بزرگتر بوده است اما نسل جدید با پدران خود تفاوت کلی دارد.

الیامی خاطرنشان کرد: بنابراین تعیین شاهزاده مقرن به عنوان جانشین سلمان ولیعهد عربستان اختلافاتی را بین نسل اول و دوم و حتی فرزندان نسل دوم بوجود خواهد آورد.

وی با بیان اینکه برای "آمریکا تا زمانی که منافعش تامین شود؛ فرقی ندارد چه کسی بر عربستان حکومت کند"، افزود: عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی، شاهزاده سلمان ولیعهد و حتی خود شاهزاده مقرن جانشین او سالخورده و فرتوت و دارای وضعیت جسمی نامناسبی هستند و همه آنها به بیمارند و این مساله بر کسی پوشیده نیست.
MKH-27-23:36

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها