رانندگی زنان عربستانی همزمان با سفر اوباما به ریاض

رانندگی زنان عربستانی همزمان با سفر اوباما به ریاض
جمعه 8 فروردين 1393 - 23:04

شماری از فعالان زن عربستانی فردا برای تاکید بر حقوق فراموش شده خود در این کشور همزمان با سفر رئیس جمهور آمریکا به ریاض در خیابانها رانندگی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "مدیحه العجروش" یکی از فعالان زن عربستانی روز جمعه اظهار داشت: این زمان برای رانندگی زنان از قبل تعیین شده بود، و به صورت اتفاقی با سفر اوباما به عربستان همزمان شده است.

وی افزود: این یک تصمیم گروهی زنان است که از زمان آغاز فراخوان در 26 اکتبر سال گذشته هر ماه تکرار می شود، و تبدیل به نماد ثابتی برای جنبش ما شده است.

عزیزه الیوسف یکی دیگر از فعالان نیز گفت: امیدواریم فردا تعداد زیادی از زنان اقدام به رانندگی کنند.

این دو فعال زن عربستانی تأکید کردند که درخواست انجمن های حقوقی عربستانی از نهادهای حقوقی بین المللی برای تشویق اوباما جهت همراه آوردن یک مسئول زن در این سفر، بعید به نظر می آید.

آنها همچنین تاکید کردند که به هیچ عنوان درخواستی مبنی بر حضور یک زن در هیات همراه اوباما را به انجمن های بین المللی مانند دیده بان حقوق بشر و غیره مطرح نکرده اند.

پاسخ زنان به فراخوان فعالان برای شرکت در برنامه رانندگی در ماههای گذشته کمرنگ بوده است.

گفتنی است زنان فعال سعودی در سپتامبر گذشته فراخوانی برای حضور همزمان زنان در روز 26 اکتبر گذشته در برنامه رانندگی در خیابان های عربستان دادند، ولی بعدا خودشان برای آن که با نیروهای امنیتی درگیر نشوند در این برنامه شرکت نکردند اما بر عزم خود برای ادامه این حرکت تاکید کردند.

با وجود همه محدودیت ها، شماری از زنان در شهرهای مختلف عربستان اقدام به رانندگی کردند. برخی از این زنان توسط پلیس توقیف شدند و از آنها تعهد گرفته شد که دیگر رانندگی نکنند.

عربستان تنها کشور جهان است که زنان در آن حق رانندگی ندارند. زنان عربستانی برای سفر، کار، خرید و فروش و فعالیتهای اقتصادی نیاز به همراهی محرم و اذن ولی دارند.

پربیننده ترین خبرها