کمیته عالی انتخابات عراق استعفای خود را پس گرفت

کمیته عالی انتخابات عراق استعفای خود را پس گرفت
يکشنبه 10 فروردين 1393 - 20:47

اعضای کمیته عالی انتخابات عراق "در پاسخ به درخواست‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا، استعفای خود را پس گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شبکه "العراقیه" روز یکشنبه اعلام کرد، اعضای کمیته مزبور 5 روز پس از استعفا، به درخواست سازمان ملل و اتحادیه اروپا، استعفای خود را پس گرفتند.
"کاطع الزوبعی" عضو کمیته عالی انتخابات، در این خصوص گفت: این کمیته به منظور حفظ روند [برگزاری] انتخابات در کشور از استعفای خود انصراف داد.
وی افزود: این اقدام به دنبال درخواست های سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای انصراف از استعفا صورت پذیرفته است.   
از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلمات خود اعلام کرد: اعضای کمیته پس از مذاکرات منطقه ای و بین المللی با برخی سازمان ها از جمله سازمان ملل از تصمیم خود صرف نظر کردند.
شایان ذکر است که اعضای 9 گانه کمیته عالی انتخابات عراق در حالی که حدود یک ماه به برگزاری انتخابات 30 آوریل این کشور باقی مانده است روز سه شنبه گذشته در اقدامی غیر منتظره استعفا دادند.
کمیته مزبور انگیزه استعفای خود را اعتراض به "دخالت پارلمان و نهاد قضایی" عراق اعلام کرد.
دادگاه های عراق طی روزهای گذشته احکامی را درباره شماری از نامزدهای انتخابات صادر کردند که باعث شد کمیته عالی انتخابات صلاحیت آن ها را برای نامزدی در انتخابات پارلمانی آتی عراق رد کند.
این افراد عبارتند از: "صباح الساعدی" از حزب "الفضیله"، "رافع العیساوی"، عضو ارشد ائتلاف "متحدون" و "جواد الشهیلی"، نماینده پارلمان از فراکسیون  الاحرار".   
گفتنی است کمیته عالی انتخابات عراق به دلیل رد صلاحیت شماری از نامزدهای انتخابات آتی، با انتقادهای شدید برخی تشکل های سیاسی این کشور روبرو شده است.
در همین راستا پارلمان عراق هفته گذشته قانونی را تصویب کرد که کمیته انتخابات را ملزم می کند صلاحیت هیچ یک از نامزدها را برای ورود به عرصه انتخابات پارلمانی آتی – به استثنای کسانی که حکم قضایی قطعی علیه شان  صادر شده است- رد نکند.

پربیننده ترین خبرها