انتخابات جدید ترکیه و قواعد بازی سیاسی

انتخابات جدید ترکیه و قواعد بازی سیاسی
سه شنبه 12 فروردين 1393 - 14:35

استانبول (العالم)، نتایج انتخابات شهرداری‌های ترکیه، قواعد بازی سیاسی در این کشور را تغییر نداده است تا جاییکه هر چهار حزب قوی در پارلمان ترکیه توانسته‌اند تا حدودی در مناطق و استان های این کشور پیروز این انتخابات باشند.

خبرنگار شبکه العالم گزارش داد، "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه پس از شمارش 99 درصد آرای انتخابات این کشور، پیروزی حزب "عدالت و توسعه" را در انتخابات شهرداری ها اعلام کرد. 

اردوغان پس از اعلام نتایج اولیه این انتخابات و قطعی شدن پیروزی حزب "عدالت و توسعه" با حضور در ستاد مرکزی حزبش در آنکارا در سخنانی گفت: نتایج انتخابات شهرداری ها نمایانگر آن است که سیاست های غیراخلاقی، افترا، غرور، کبر، ریا، دروغ، ائتلاف ضد ملت و انتشار نوارهای مونتاژ شده، شکست خورده و مردم ترکیه دست هایی را که به استقلال آنان ضربه وارد کرده بود در پای صندوق های رای دفن کردند.

در انتخابات روز یکشنبه ترکیه، رقابت اصلی میان حزب "عدالت و توسعه" به ریاست اردوغان و حزب "جمهوری خلق" از احزاب قدرتمند مخالف دولت ترکیه در استان های استانبول و آنکارا بود که نتیجه این انتخابات با کسب آرایی بیش از 45 درصد به نفع حزب "عدالت و توسعه" رقم خورد.

حزب "جمهوری خلق" نیز با پیشی گرفتن از حزب "عدالت و توسعه" در ازمیر توانست 28 درصد آرای را از آن خود کند و دو حزب "جنبش ملی" و "صلح و دموکراسی" در مناطق کردنشین در شرق دیاربکر و حکاری نیز آکثریت آراء را به دست آوردند.

"هازار اوزان"، تحلیلگر سیاسی ترک روز سه شنبه به شبکه العالم گفت: هیچ کس انتظار پیروزی اردوغان را نداشت، اما نمی توان گفت که او این موفقیت را از راه دموکراتیک به دست آورده است.
وی گفت: مردم ترکیه پذیرفته اند که ورای بحران های پیش رو در ترکیه دست های خارجی پنهان شده است.

برخی از تحلیلگران، پیروزی چشمگیر حزب "عدالت و توسعه" در ترکیه و فاصله زیاد این حزب را با احزاب مخالف، پاسخ قاطعی به مخالفان حزب "عدالت و توسعه" به بحران پیش از انتخابات علیه حزب اردوغان در این کشور می دانند.

"محمود کوجه" روزنامه نگار ترک نیز در گفت و با شبکه العالم تصریح کرد که تهدیدات اردوغان پیش از انتخابات و پس از پیروزی در آن موجب تنش های بیشتری در ترکیه خواهد شد و از هم اکنون اردوغان با مواضع قدرتمندی از سوی مخالفان مواجه می شود.

 نتایج انتخابات شهرداریهای ترکیه، شادی هواداران حزب عدالت و توسعه را در پی داشته و مخالفان این حزب را شگفت زده کرده است؛ در حالیکه سوالات زیادی را در مورد قدرت حزب "عدالت و توسعه" یا ضعف احزاب مخالف این مطرح کرده است.
همچنین، بازتاب این پیروزی سوالات زیادی را در زمینه سیاستهای داخلی و خارجی ترکیه برانگیخته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها