لغو سفر جان کری به رام الله و دیدار وی با ابومازن

لغو سفر جان کری به رام الله و دیدار وی با ابومازن
چهارشنبه 13 فروردين 1393 - 10:54

جان کری سفر روز چهارشنبه خود به کرانه باختری و دیدار با محمود عباس (ابومازن)، رئیس تشکیلات خودگردان را لغو کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به دنبال تصمیم تشکیلات خودگردان برای عملی کردن تهدید خود مبنی بر عضویت در 15 نهاد بین المللی به علت آزاد نشدن 104 اسیر فلسطینی از زندانهای رژیم صهیونیستی، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا سفر مجدد خود به کرانه باختری و دیدار با محمود عباس را لغو کرد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در رام الله روز دوشنبه تهدید کرده بود اگر رژیم صهیونیستی، 104 اسیر فلسطینی را که از قبل از توافق سازش اوسلو در سال 1993 تاکنون در زندان های این رژیم هستند آزاد نکند، برای عضویت "کشور مستقل فلسطین" در نهادهای بین المللی تلاش خواهد کرد.

به دنبال اظهارات محمود عباس در مورد اقدامش در سازمان ملل متحد، جان کری برنامه دیدار روز چهارشنبه خود با او را لغو کرد.

محمود عباس روز سه شنبه در یک نطق تلویزیونی اظهار داشت: تاکنون ۹ بار به فلسطینی ها وعده داده شده است که چهارمین گروه از اسرای فلسطینی آزاد می شوند. وی گفت: این بعد از ظهر، آخرین وعده برای آزادی زندانیان فلسطینی بود و این امر رخ نداد.

هشت ماه پیش و با آغاز برنامه به اصطلاح "صلح خاورمیانه" جان کری؛ تسکیلات خودگردان وعده داد تلاش هایش در سازمان ملل برای رسمیت شناخته شدن بیشتر را در ازای آزادی ۱۰۴ زندانی فلسطینی توسط اسرائیل متوقف کند. آخرین گروه از اسرای فلسطینی قرار بود پایان ماه مارس آزاد شوند. اما کابینه رژیم صهیونیستی با این امر موافقت نکرد. از این رو، فلسطینی ها عضویت در نهادهای بین المللی وابسته به سازمان ملل را در دستور کار فرار داده اند.

جنبش "حماس" دیروز سه شنبه با استقبال از تصمیم محمود عباس برای پیوستن به 15 سازمان و معاهده بین المللی در سازمان ملل متحد تاکید کرد انتظار دارد مذاکرات با رژیم صهیونیستی برای همیشه متوقف شود.

"نبیل ابوردینه" سخنگوی تشکیلات خودگردان در رام الله نیز سه شنبه رژیم صهیونیستی را مسئول کامل شکست ماموریت جان کری در مذاکرات سازش دانست و گفت : بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) دوشنبه در دیدار با جان کری آشکارا از اجرای تعهدات خود به ویژه آزاد کردن آخرین گروه اسیران فلسطینی خودداری کرد.  

اگرچه رژیم اشغالگر قدس به سخنان محمود عباس واکنش فوری نشان نداده است اما روز سه شنبه این رژیم دستور برگزاری مناقصه برای ساخت ۷۰۰ واحد شهرک نشین دیگر برای مهاجران صهیونیست در شرق بیت المقدس را صادر کرد.

جان کری، شامگاه دوشنبه طی یک دیدار اعلام نشده و ناگهانی، قبل از سفر به اروپا برای شکست در نشست ناتو برای بررسی وضعیت اوکراین، وارد اراضی اشغالی فلسطین شد و در کمتر از 12 ساعت دو بار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم دیدار کرد.

به علت طولانی شدن دیدار کری با نتانیاهو برنامه دیدار وی با محمود عباس لغو شد و محمود عباس، یک هیأت عالی رتبه به ریاست صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی را به دیدار کری فرستاد.

قرار بود جان کری روز چهارشنبه پس از پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو به منطقه بازگردد تا افزون بر گفت‌و‌گوهای بیشتر با مقامات صهیونیست، در سفر به رام الله با محمود عباس نیز دیدار کند. اما مقامات آمریکا سه شنبه شب تایید کردند که بازگشت جان کری به منطقه لغو شده است.

پربیننده ترین خبرها