گزارش ویژه العالم از تیراندازی در پایگاه نظامی تگزاس +ویدیو

پنج‌شنبه 14 فروردين 1393 - 21:51

لس آنجلس، العالم – در حالی که اقدام یک نظامی آمریکایی درتیراندازی به بزرگ ترین پایگاه نظامی آمریکا در ایالت تگزاس، به کشته شدن سه نظامی و زخمی شدن 16 نظامی دیگر منجر شده، این موضوع همچنان در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد.

در شرایطی که این حادثه مسئولان آمریکایی را به تعطیل کردن این پایگاه واداشته، ژنرال "مارک میلی" فرمانده پایگاه نظامی "فورت هود" در ایالت تگزاس، تروریستی بودن اقدام نظامی آمریکایی را رد کرد و گفت: فردی که بعد از این تیراندازی با سلاح خود خودکشی کرد، درسال 2011 به مدت چهار ماه درعراق خدمت نظامی کرد و از مشکلات روانی رنج می برد.

"عدنان العطيات" کارشناس مسائل آمریکا روز پنج شنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم، در این باره گفت: این پایگاه، همان پایگاهی است که "نضال حسان" روانپزشک سابق ارتش آمریکا درسال 2009 با تیراندازی دراین پایگاه به سوی همقطاران خود، 13 نفراز آنان را به قتل رساند و 30 نفر دیگر را مجروح کرد.

العطيات افزود: دیروز یک نظامی آمریکایی 34 ساله به نام "ایوان لوبیز" که قبلاً راننده یگان لشگر اول پیاده نظام ارتش آمریکا بوده است، تیراندازی کرد و طبق آخرین اطلاعات، بر اثر تیراندازی وی یک نفر کشته شد و خود این سرباز نیز براثر شلیک گلوله به خود با هدف خودکشی، کشته شد.

این کارشناس مسائل آمریکایی گفت که بعد از جنگ عراق و افغانستان، پدیده ای در ارتش آمریکا موسوم به "آسیب های روانی پس از جنگ" رایج شده است و کارشناسان تخمین می زنند که حدود صد هزار سرباز آمریکایی، بعد از جنگ با اختلال ها و آسیب های روانی روبرو شده اند.

العطیات تصریح کرد: همه کسانی که در داخل یگان های نظامی مرتکب اقدامات خشونت بار شدند، وابسته به این گروه از سربازان هستند و واقعیت نشان می دهد کسانی که دراین جنگ ها شرکت می کنند، می دانند که این جنگ ها عادلانه و در دفاع از مشروعیت و دموکراسی وآزادی نبوده است و به همین دلیل، به مشکلات روانی مبتلا می شوند که این آسیب ها و اختلالات روانی را به دنبال دارد.

وی همچنین گفت: ایوان لوبیز دراین دوره تحت سنجش روانی بوده و از اختلالات عصبی بعد از جنگ رنج می برده است و این امری طبیعی و قابل پیش بینی برای این نوع افراد بوده است و صد هزار سرباز آمریکایی دیگر از این بیماری رنج می برند.

العطیات همچنین تصریح کرد که این آمار معمولی نیست و خطرات بسیار زیادی را نه فقط برای یگان های آمریکایی بلکه برای غیرنظامیان دربردارد.

به گفته این کارشناس، این افراد اغلب از خدمت معاف می شوند و بیش از30 هزار سرباز چنین وضعیتی را داشته اند واین درحالیست که بخش عمده ای از آنان بعد ازارتکاب جنایت ها واقدامات خشونت بار درشهرهای محل سکونت خود، در زندان به سر می برند.

3-11:34

پربیننده ترین خبرها