"اتحادیه عرب شعبه ناتو است"

پنج‌شنبه 14 فروردين 1393 - 23:02

تحلیلگر برجسته جهان عرب با اشاره به ناکارآمدی و "ورشکستگی" اتحادیه عرب، آن را ابزاری در خدمت آمریکا و شعبه‌ای از ناتو دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، عبدالباری عطوان در سرمقاله دیروز روزنامه "رأی الیوم"، با اشاره به ناکارآمدی اتحادیه عرب آورده است: اتحادیه عرب که این روزها به سازمانی ورشکسته تبدیل شده، بار دیگر به پرونده سوریه روی آورده است؛ موضوعی که اعتبار این اتحادیه را از بین برد و ناتوانی آن را در قبال پرونده سوریه آشکار کرد. اتحادیه عرب به ابزاری برای ویرانی کشورهای عربی و ایجاد بی ثباتی در آنها تبدیل شده است.

به نوشته عطوان، نبیل العربی از نشست فوق العاده در چهارشنبه آینده درباره واگذاری کرسی سوریه در این اتحادیه به ائتلاف مخالفان سوری سخن می گوید، حال آن که در نشست سران کشورهای عربی در دو هفته قبل و نیز نشست وزیران خارجه عضو این اتحادیه توافقی حاصل نشد، پس فایده نشست هفته آینده چیست؟ چه اتفاق جدیدی روی داده است که وزیران خارجه عضو اتحادیه عرب به دنبال مطرح کردن موضوع واگذاری کرسی خالی سوریه باشند؟ آیا موازنه قوا برهم خورده است؟ نظام سوریه فروپاشیده است؟ یا مخالفان، اعم از سکولارها و اسلام گرایان، زیر پرچم "ائتلاف" متحد شده اند؟!

عطوان می نویسد: این "وزیران بیکار" اتحادیه عرب در این روزها هیچ موضوعی را به غیر از بررسی واگذاری کرسی خالی سوریه نیافته اند در حالی که عملیات قتل، کشتار و خونریزی و آوارگی ملت سوریه ادامه دارد و روسیه و آمریکا و اروپا به اعراب پشت کرده اند و سرگرم بحران اوکراین هستند.

وی ادامه داد: اسرائیل به مسجد الاقصی یورش می برد، طرح های خود برای یهودی سازی محوطه آن را ادامه می دهد، ساخت هزاران واحد مسکونی را در بیت المقدس به مناقصه گذاشته است، اسیران فلسطینی را آزاد نمی کند با همه این احوال وزیران خارجه اتحادیه عرب به موضوع کرسی سوریه توجه نشان می دهد.

به باور این نویسنده عرب، ملت های عربی از اقدامات اتحادیه عرب به تنگ آمده اند. وزیران خارجه عرب سعی دارند در برابر دوربین های تلویزیونی - که گمان می کنند این وزیران خارجه مهم هستند- لبخند بزنند.

عطوان در ادامه می نویسد: من اگر به جای نظام سوریه بودم از این کرسی و کل اتحادیه عرب صرف نظر می کردم و اگر به جای مخالفان سوری بودم نیز از پذیرفتن کرسی سوریه خودداری می کردم زیرا عضویت در این اتحادیه افتخاری محسوب نمی شود، چرا که به اداره ای تابع وزارت خارجه آمریکا و یکی از شعبه های ناتو تبدیل شده است. این اتحادیه زمینه دخالت نظامی در لیبی را فراهم کرد و به آمریکا برای تکرار همین اشتباه و دخالت نظامی در سوریه متوسل شد.

عطوان در بخش دیگری از سرمقاله "رأی الیوم" آورده است: این باعث تاسف است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هنوز به اتحادیه عرب اعتماد دارد و خواستار نشست فوق العاده برای بررسی موضوع آزادی چهارمین گروه از اسیران فلسطینی شده است. اتحادیه عرب چه اقدامی موثری انجام خواهد داد؟ وزیران خارجه عرب غیر از موضع ضعیف درباره موضوع فلسطین چه اقدامی انجام می دهند؟ تنها کاری که محمود عباس تاکنون انجام نداده است چشم پوشی از کرسی فلسطین در این اتحادیه به نفع بنیامین نتانیاهو و بازگشت به رام الله و انحلال تشکیلات خودگردان و انزوای سیاسی به سبب شکست است، زیرا در این صورت نتانیاهو خود را در میان نزدیکان خود در اتحادیه عرب می بیند و جبهه واحدی را ضد ایران، سوریه یا هر کشور دیگری که جرات کند اسرائیل را دشمن خطاب کند، تشکیل می دهد.

این روزها هیچ چیزی بعید نیست زیرا اعراب به جای توجه به موضوعات اساسی به رنگ پرچم بالای این کرسی توجه دارند و درباره آن بحث و مجادله می کنند.

پربیننده ترین خبرها