خون بهای ناوگان آزادی؛ بهای دوستی ترکیه و اسرائیل

خون بهای ناوگان آزادی؛ بهای دوستی ترکیه و اسرائیل
يکشنبه 17 فروردين 1393 - 17:48

العالم - شبکه دوم رژیم تلویزیون صهیونیستی از توافق تل آویو و آنکارا برای احیای مجدد روابط دو جانبه با پرداخت 20 تا 23 میلیون دلار غرامت به خانواده قربانیان ناوگان آزادی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه "رای الیوم"، رژیم صهیونیستی 20 میلیون دلار غرامت به خانواده های قربانیان کشتی "ماوی مرمره" می پردازد و دولت ترکیه نیز شکایت شهروندان و نهادهای این کشور از نظامیان اسرائیلی شرکت کننده در حمله به ناوگان آزادی غزه را ممنوع خواهد کرد.

در ماه می 2010 نظامیان اسرائیلی در آب های بین المللی به یک کشتی از ناوگان آزادی که قصد رفع محاصره غزه را داشت حمله کردند و 9 شهروند ترکیه را به قتل رساندند. پس از این حادثه روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی دچار تنش شد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام بلندپایه در تل آویو گزارش داد، توافق ترکیه و اسرائیل برای احیای روابط شامل بازگشت سفرای دوطرف خواهد بود.

"بولند ارینگ" معاون نخست وزیر ترکیه ماه گذشته گفته بود کشورش طرح پیشنهادی تل آویو برای حل بحران را دریافت کرده است.وی به روزنامه حریت چاپ ترکیه گفت: توافق با اسرائیل درباره پرداخت غرامت به خانواده قربانیان اتباع  حمله به ناوگان شکستن محاصره غزه به احتمال زیاد پس از انتخابات شهرداری ها در 30 مارس سال 2014 امضا خواهد شد.  

ارینگ افزوده بود: هنوز درباره میزان غرامت توافق نهایی نشده است چون این موضوع نیازمند موافقت مجلس است.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه خواستار حل اختلافات با اسرائیل و احیای روابط دوجانبه شده بود.

روزنامه "معاریو" به نقل از یک منبع اسرائیلی نوشته است که وضعیت به سمت عادی سازی روابط دو طرف در حال تغییر است؛ اما وزارت خارجه اسرائیل پیش بینی کرد که این رابطه با وجود توجه اردوغان به بهبود روابط هرگز به سطح راهبردی گذشته بازنخواهد گشت. 

این روزنامه افزود: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به تیم مذاکره کننده اختیار داده مبلغ غرامت را تا 23 میلیون دلار افزایش دهند.

اما موضوعی که هنوز پاسخی به آن داده نشده، شرط ترکیه برای از سر گیری روابط است و این شرط چیزی جز "کاهش محاصره دریایی غزه" نیست. 

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز به نقل از مسئولان بلندپایه صهیونیستی می نویسد: تل آویو نمی خواهد عادی سازی روابط تنها به بازگشت سفرا محدود شود، بلکه می خواهد ترکیه با روابط دیپلماتیک در سطح وزرا موفقت کند.

اسرائیل همچنین از ترکیه خواسته است از اقدام علیه خود در مجامع بین المللی و رسانه های گروهی بپرهیزد.

اخیرا یک هیات از ترکیه به ریاست "فریدون سنرلی" معاون وزیر خارجه با سفر به اسرائیل با "یوسی کوهن" مشاور امنیت ملی و مقاماتی دیگر از دولت و وزارت خارجه رژیم صهیونیستی دیدار کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها