از مرگ "رسانه کاغذی" تا تولد "رسانه‌ همراه"

از مرگ
سه شنبه 19 فروردين 1393 - 15:27

اواخر مارس گذشته در جریان همایش رسانه‌های دیجیتال لندن، نظریه‌ای از سوی یکی از شرکت کنندگان در خصوص سرنوشت رسانه‌های چاپی مطرح شد که شرکت کنندگان در این همایش را به صورت جدی به چالش کشید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یکی از شرکت کنندگان در این همایش گفت، "روزنامه‌های کاغذی به موزه می‌روند". این همایش که با حضور سرمایه‌گذاران و کارشناسان و افراد کارکشته در رسانه‌های غربی و مدیران اجرایی شرکتهایی مانند یاهو، فیسبوک، و روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز و واشنگتن پست برگزار شده بود، با این جمله و پاسخ های مربوط به آن، بحث و جدل جدیدی را به وجود آورد.
"عضوان الاحمری" نویسنده مقیم لندن در روزنامه فرامنطقه‌ای "الشرق الاوسط" نوشت: این فقط سرنوشت مه‌آلود و مبهم مطبوعات نیست، بلکه تلویزیون نیز با چنین سرنوشتی مواجه است. "آنا سوینی" از رؤسای شبکه "دیزنی" و "ای بی سی" آمریکا هم تأکید کرد که گرایش آینده به سوی "تبلت" است.
سوینی خاطرنشان کرد: وقتی درباره آینده تلویزیون و چگونگی تحول این صنعت می‌اندیشیم، به نقطه صفر باز می‌گردیم، و زمان آغاز و تحول این صنعت را به یاد می‌آوریم. از طریق آمار و پژوهشهای متوالی دریافتیم که آینده متعلق به تبلت‌ها و تجهیزات دارای  مونیتور کوچک است. باید تصور کنید که در سال 2016 یک میلیارد تبلت در دنیا وجود دارد. 
وی تأکید کرد: مسأله ترس از رقابت نیست، بلکه تلاش برای حضور شایسته در همه تجهیزات و "برنامه‌های کاربردی" (اپلیکیشنها) است. مثلا در یوتیوب آمار نشان می‌دهد که 40 درصد از کاربران از تبلت و دستگاه‌های همراه استفاده می کنند. تحقیقات سال 2004 هم نشان داد که در آینده بزرگی مونیتور دیگر اهمیتی ندارد. در سال 2005 هم وقتی "استیو جابز" رئیس فقید شرکت "اپل" قسمتی از یکی از سریال‌های ما رای روی دستگاه "آیپد" قرار داد، دریافتیم که همه چیز تغییر می‌کند. ما از آنجا به آینده فکر کردیم و اینکه چگونه می‌توانیم با امکان پخش سریال‌ها و برنامه‌ها از طریق تجهیزات همراه، خود را مطابقت دهیم.
آنا سوینی اظهار داشت: تبلیغات مهم است همان طور که کاربران و بینندگان نیز اهمیت دارند؛ ولی در عین حال تسلیم شدن در قبال این مسأله که یک سامانه الکترونیکی روی تجهیزات همراه به صورت یکپارچه نصب شود و همه مصرف کنندگان نیز از آن استفاده کنند؛ مسأله‌ای اجحاف آمیز است. به همین دلیل شبکه تلویزیونی "ای بی سی" چند نوع اپلیکیشن را طراحی کرد، تا کاربران و تبلیغ دهندگان بتوانند از هرکدام که می‌خواهند استفاده کنند. برخی "برنامه‌های کاربردی" پولی هم برای کاربرانی طراحی شده است که می‌خواهند تبلیغات کمتری را دریافت کنند.
در جلسات مختلف این همایش، رسانه دیجیتال موضوع اصلی گفتگوها بود و کمتر از محتوای رسانه ها سخنی به میان آمد. البته به غیر از افتتاحیه این همایش که با این نظرسنجی آغاز شد: آیا محتوا را مهمتر می دانید؟ بیش از 90 درصد به این سئوال پاسخ مثبت دادند. درنتیجه یکی از کارشناسان اظهار داشت: "بدون شک محتوا مهمتر است، باید به جای ارائه محتوای بی فایده به صورت روزانه، این محتوا باید پالایش شود".
* هزینه رسانه
"مارک تامپسون" رئیس و مدیر اجرایی شرکت آمریکایی "نیویورک تایمز" هم تأکید کرد که تبلیغات چالش آینده روزنامه‌ها است. و مهمتر از این موضوع، تفاوت قائل شدن بین محتوا و تأثیر تبلیغات است. روزنامه علاوه بر طرح و اهداف مالی، به دنبال پیام و رسالتی خاص است؛ در عین حال به موضوع تبلیغات البته بدون ضربه زدن به فعالیت حرفه‌ای خود توجه می‌کند.
تامپسون خاطرنشان کرد: کسی که به دنبال توسعه است، باید از اصول خود کوتاه نیاید؛ به عنوان مثال در ابتدا ما در نسخه چینی روزنامه خود در سایت با مشکل مواجه بودیم؛ ولی هنگامی که تغییراتی را در خصوص تعامل با مخاطبان خود در چین و اخبار این کشور و انتشار مطالب مورد اهمیت آنان انجام دادیم، توانستیم پایگاه مردمی خوبی را در این کشور بیابیم.
وی در خصوص رسانه همراه گفت: در تجهیزات همراه، مخاطب به دنبال خواندن سریع مطالب به صورت مختصر است؛ برخی مخاطبان هم با جدیت به دنبال جزئیات هستند و می‌خواهند داستان کامل را بخوانند؛ ما درحالیکه در حال تعامل با مخاطبان جدی هستیم، تلاش می‌کنیم هیچکدام از مخاطبان را از دست ندهیم.
تامپسون تحولات آینده در صنعت نشر را متعلق به تلفن‌های همراه هوشمند و تبلتها دانست و گفت: بعضی از روزنامه ها با ایجاد اشتراک اینترنتی و اپلیکیشن‌های ده‌ها میلیون دلاری وارد این صحنه شده‌اند، و فکر می کنم که این روزنامه‌ها باید به تحول محتمای خود ادامه دهند و بر رسانه تلفن‌های هوشمند تمرکز کنند، زیرا این تلفن‌های هوشمند ظرف چند سال آینده منبع اصلی درآمد خواهند بود. همانطور که در گذشته دیدیم رسانه‌های کاغذی به سایت‌های اینترنتی تغییر یافتند. بنابراین تحول آتی، از سایتهای اینترنتی به سوی تلفن‌های همراه خواهد بود. 
مدیر اجرایی نیویورک تایمز اظهار داشت: اصطلاح درآمد دوطرفه مسأله‌ای است که روزنامه‌ها باید در برهه آتی بر آن تمرکز کنند. آنها با این راه می‌توانند از خطری که در آینده منابع درآمد آنان را تهدید می‌کند نجات یابند؛ آنها باید قدرت خود را به سوی متنوع کردن منابع درآمد متحول کنند؛ زیرا هر نوع منبع درآمد به شیوه خاص خود از روزنامه حمایت می‌کند.
"آدام برد" مسئول رسانه و سرگرمی در مجموعه "مکنزی" می گوید: فقط تا دو سال آینده، استفاده از اینترنت به وسیله تلفن‌ها و دستگاه‌های همراه، جای رایانه‌های شخصی را خواهد گرفت. ویدیو نیز اهمیت بیشتری خواهد یافت به ویژه آنکه ما دریافته ایم، بیش از 50 درصد از کسانی که در اینترنت در حال جستجو هستند، به دنبال مشاهده ویدیو هستند.
"جاناتان پیرلمن" معاون مدیر کل سایت آمریکایی "بیزفید" هم اظهار داشت: روزنامه‌های کاغذی به دلیل داشتن محتوا، دارای قدرت و جاذبه هستند؛ ولی بعضی از سایتهای خبری در حال ارائه نوع جدیدی از خبرهای کوتاه و مختصری هستند که به خبرهای "کپسولی" معروف شده‌اند، در این خبرها دیگر نیازی به خواندن کامل موضوع نیست.
وی اظهار داشت: روزنامه‌ها هنوز فرصت بسیاری دارند که با قدرت با بسیاری از سایتهای اینترنتی مقابله کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها