روزنامه‌نگار انگلیسی:

چرا کسی به منشأ گاز سارین اهمیتی نمی‌دهد

چرا کسی به منشأ گاز سارین اهمیتی نمی‌دهد
جمعه 22 فروردين 1393 - 10:14

روزنامه نگار معروف انگلیسی تأکید کرد، در ماجرای استفاده از گاز سارین در سوریه، هیچ کسی به منشأ این گاز و وارد شدن آن به سوریه از طریق ترکیه اهمیت نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "رابرت فیسک" روز جمعه در مطلبی در روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت" تحت عنوان "اردوغان؛ از نماد یک مرد قوی به دیکتاتوری بی‌ارزش" نوشت: اردوغان یکی از سران مورد علاقه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا است، متدین و در عین حال سکولار؛ قدرتمند ولی دموکرات، و مستقل ولی از هم پیمانان مورد اطمینان پیمان ناتو است. اردوغان بهترین فرد از نظر کاخ سفید و پنتاگون است، و بازوی واشنگتن در بخش عربی امپراتوری قدیمی عثمانی به شمار می‌آید. وی همچنین ابزاری برای براندازی نظام سوریه است.
فیسک خاطرنشان کرد: مؤسسات تحقیقاتی آمریکایی، کار را به جایی رساندند که ترکیه را به عنوان الگویی برای کشورهای عربی جهت نجات از دیکتاتوری معرفی کردند.
فیسک در ادامه با تمسخر نوشت: مسأله خنده دار این است که دولت ترکیه هنوز در حال بدرفتاری به بدترین شیوه با کردهای این کشور است، و این رفتار خاطره نسل کشی ارامنه در سال 1915 را در یاد ما زنده می‌کند. این حکومت قبلا نمادی برای دیگران بود، ولی اکنون نقاب از چهره آن بر افتاد.
رابرت فیسک تأکید کرد: اردوغان کسی است که سال گذشته برای سرکوب تظاهراتی که ضد خودش برگزار شده بود، از نیروهای پلیس استفاده کرد؛ او همان کسی است که نام خودش و نزدیکانش به پرونده‌های فساد کشیده شده است.
* تناقض شدید
این روزنامه نگار انگلیسی ادامه داد: آیا دوباره یک مرد قوی به یک فرد بیهوده تبدیل شده است؟ یا اینکه واقعیتها فاش شده و آن فرد محافظه کار که مدعی دموکراسی بود، رسوا شده است؟.
فیسک با اشاره به تناقض شدید شخصیت اردوغان نوشت: اردوغان همان کسی است که از اعتراضات در کشورهای عربی ضد رژیم‌های استبدادی حمایت کرد.
* استفاده از گاز سارین ترکیه در سوریه
فیسک با اشاره به نقش ترکیه در جنگ سوریه خاطرنشان کرد: دولت سوریه تأکید کرده که منشأ گاز سارین مورد استفاده در حمله به غوطه در استان ریف دمشق در اوت گذشته، ترکیه بوده است. و گروه‌های مسلح برای متهم کردن دولت سوریه و تحریک غرب از این گاز استفاده کردند.
فیسک با اشاره به تحقیقات روزنامه ایندیپندنت در این زمینه نوشت: منابع روس اعلام کردند که گاز استفاده شده در غوطه را بشار اسد نخریده بود، بلکه منشأ این گاز از محموله‌ای است که مسکو به معمر قذافی دیکتاتور معدوم لیبی فروخته بود.
فیسک تأکید کرد: مسئولان سوری از این مسأله ابراز نارضایتی کردند، زیرا هیچ کس به چگونگی ورود این سلاح به سوریه از طریق ترکیه اهمیتی نمی‌دهد.
فیسک اظهار داشت: مسئولان سوریه به فهرست اتهامات بلند دادستانی کل ترکیه به 10 تن از اعضای گروه افراطی "جبهه النصره" اشاره کردند، که این افراد در آن به انتقال گاز سارین در جنوب ترکیه متهم شده‌اند. از جمله این افراد "هیثم القصاب" از سران جبهه النصره است که دادستانی کل ترکیه درخواست کرده بود به 25 سال زندان محکوم شود. ولی همه این افراد آزاد شدند و دیگر هیچ اثری از آنان وجود ندارد.
فیسک همچنین تأکید کرد که اردوغان "تله‌ای" ایجاد کرد تا غرب را از سوریه خشمگین کند، و کشورهای غربی را به سوی تلاش برای سرنگونی نظام سوریه بکشاند

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها