جانداری که پیشرفته‌ترین جنگنده هم به گرد آن نمی‌رسد !

جانداری که پیشرفته‌ترین جنگنده هم به گرد آن نمی‌رسد !
جمعه 22 فروردين 1393 - 13:13

شاید به هیچ وجه قابل تصور نباشد که یک جاندار بتواند قدرتی برابر و یا حتی بالاتر از توانایی‌های یک جنگنده فوق پیشرفته داشته باشد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، دانشمندان هنگامی‌که با کمک دوربین‌های پیشرفته مانورهای "مگس" را هنگام پرواز و یا فرار از دست "دشمن" خود رصد کردند، با توانایی‌های فوق العاده پیچیده این جاندار بسیار ریز شگفت زده شدند.
بر اساس این تحقیقات که نتایج آن در مجله "ساینس" منتشر شده است، دانشمندان با مقایسه توانایی‌های مگس با جنگنده بسیار پیشرفته اف 22 رپتور، از قدرت این حشره در مانور و تغییر مسیر خود در یک صدم ثانیه هنگام پرواز، دچار شگفتی شدند.
محققان دانشگاه "واشنگتن" برای بررسی نحوه پرواز مگس و کشف معمای توانایی های این جاندار بسیار ریز و خارق العاده، از 3 دوربین بسیار پیشرفته که به صورت همزمان در هر ثانیه 7 هزار و 500 فریم می‌گیرد، استفاده کردند.
در این تحقیقات این حشره بسیار ریز در محفظه آزمایش قرار گرفت و در مقابل چشم محققان، حرکاتی بی‌نظیر و جالبی را هنگام فرار از دست دشمن خود در محفظه آزمایش به نمایش گذاشت. این حشره هنگام فرار مانند یک جنگنده به پشت پرواز می کند، و هنگام چرخش 90 درجه نیز توانایی‌های بسیار قابل توجهی دارد.
"مایکل دیکنسون" استاد جانور شناسی در دانشگاه واشنگتن که بر این تحقیقات نظارت کرده است گفت: این حشره مانند هر خلبان جنگنده به دو طرف و پشت پرواز می کند و با سرعت همه نیروی خود را جمع کرده و از محل می گریزد؛ همه این کارها در یک پلک زدن اتفاق می‌افتد.
دیکنسون اظهار داشت: توانایی این حشره در استفاده از بالهای کوچکش برای انجام این مانورهای بسیار دقیق، ما را شگفت زده کرد.
"فلوریان موریس" که در این تحقیقات شرکت کرده است، تأکید کرد: مگس میوه در هر ثانیه 200 بار بال می‌زند؛ و این حشره در هر دفعه بال زدن، می‌تواند مانور بدهد و با تغییر جهت پرواز، خودش را به سرعت از محل خطر دور کند.
دیکنسون همچنین اظهار داشت: من همیشه شیفته مگس بودم. همه فکر می‌کنند که این حشره یک دستگاه عصبی بسیار ساده دارد، ولی نظر من کاملا برعکس است. از نظر من مگس دستگاه عصبی بسیار دقیقی دارد، و دقت این دستگاه عصبی به حدی عالی است که هیچ کس نمی‌تواند تصور آن را بکند. این حشره با مغزی که حجم آن به اندازه یک دانه نمک است، کار بسیار فوق العاده‌ای را انجام می‌دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها