پشت پرده حذف بندر از سازمان اطلاعات عربستان

پشت پرده حذف بندر از سازمان اطلاعات عربستان
چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 12:32

منابع رسانه‌ای تأکید کردند، برکناری "بندر بن سلطان" از سازمان اطلاعات عربستان در نتیجه اختلاف او با پادشاه و همچنین سیاست‌های تنش آفرین او در منطقه صورت گرفته است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالله بن عبدالعزيز" پادشاه عربستان سعودی دیروز در حکمی بندر بن سلطان را ریاست سازمان اطلاعات این کشور برکنار، و "یوسف الادریسی" را به جای او منصوب کرد.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) عصر دیروز با مخابره این خبر تأکید کرد: عبدالله بن عبدالعزیز با صدور حکمی شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز را از سمتش برکنار و يوسف بن علي الإدريسي را به عنوان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت منصوب کرد.
سایت خبری تحلیلی "رأی الیوم" نوشت: با وجود خودداری مسئولان سعودی از اشاره مستقیم به دلیل برکناری بندر بن سلطان، برخی گزارش‌ها حاکی است که بندر پس از عمل جراحی در آمریکا، دوره نقاهت دشواری را در کاخش در مغرب سپری می‌کند.
همچنین منابع نزدیک به این شاهزاده برکنار شده تأکید می کنند که وی از گرفته شدن پرونده ایران و سوریه از دستش، و سپردن آن به "محمد بن نایف" پسر عمو و وزیر کشور عربستان و نیز به حاشیه رانده شدنش ناراضی است؛ و به همین دلیل است که بندر عربستان را ترک کرده و تاکنون نیز به این کشور بازنگشته است.
در سفر اخیر "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، به ریاض و دیدار وی با پادشاه عربستان نیز بندر بن سلطان در این دیدار حضور نداشت.
بن سلطان سیاست تندی را ضد ایران و سوریه در پیش گرفت و ارائه کمک‌های مالی و تسلیحاتی به گروه‌های افراطی را به صورت مستقیم زیر نظر داشت.
از سوی دیگر، بندر بن سلطان به تنفر از بشار اسد رئیس جمهور سوریه و سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان معروف است و حتی اعتراف کرده است که در سوء قصد به جان سید حسین فضل الله مرجع فقید شیعه در لبنان پس از انفجار مقر نیروهای تفنگدار آمریکایی در بیروت نقش داشته است.
علاوه بر این، روابط بندر بن سلطان با پادشاه خوب نبود و در خصوص سمتی که داشت پیشتر اعلام شده بود که پس از برکناری ترکی فیصل از ریاست سازمان اطلاعات و امنیت عربستان و کاسته شدن کارایی و نقش این سازمان؛ آمریکا به پادشاه توصیه کرده بود که بندر را برای این منظور منصوب کند.

پربیننده ترین خبرها