دلیل برکناری بندر از مأموریتهای دشوار

دلیل برکناری بندر از مأموریتهای دشوار
پنج‌شنبه 28 فروردين 1393 - 13:31

نویسنده و پژوهشگر سرشناس عرب، با اشاره به تاریخچه‌ای از فعالیت‌های رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان، به بررسی دلایل برکناری او از این پست پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" سردبیر سایت خبری تحلیلی رأی الیوم روز پنج شنبه تأکید کرد: هر کس کتاب  “The prince ”  یا "شاهزاده" درباره زندگی "بندر بن سلطان" به قلم "ولیام سیمپسون" دوست و همکلاسی او در دانشکده نظامی "هرست" انگلیس را خوانده باشد، تصویر شفافی را از وی که به "مرد مأموریتهای دشوار" لقب گرفته به دست می آورد.
وی افزود: در این کتاب بندر بدون شرمندگی اعتراف می کند که در پس پرده ترور "سید محمد حسین فضل الله" مرجع شیعیان لبنان بود و این کار را در واکنش به تخریب مقر تفنگداران آمریکایی در لبنان در سال 1982 انجام داد.
عطوان خاطرنشان کرد: بندر مجموعه ای از تناقض‌ها است؛ او 17 سال در نیروی هوایی عربستان خلبان بود و پس از آن به واشنگتن رفت و به مدت 22 سال سفیر کشورش در آمریکا شد. طی آن دوره نقش مهمی را در قراردادهای تسلیحاتی کشورش با آمریکا و انگلیس ایفا کرد و درآمدهای بسیاری را نیز به دست آورد و توانست روابط آمریکا و عربستان را از فروپاشی نجات دهد.  او همچنین توانست خاندان حاکم را پس از ماجرای 11 سپتامبر نجت دهد. از بین 19 نفر از عاملان حملات 11 سپتامبر 17 نفر سعودی بودند. او آمریکا را تشویق کرد که با اعزام 50 هزار نظامی به عربستان، به اخراج نیروهای صدام از کویت کمک کند، و نخستین کسی بود که ساعت صفر برای اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی را می دانست.
عطوان تأکید کرد: مهمترین تناقض‌ها، مقدمه همین کتاب است، که توسط "نلسون ماندلا" طلایه دار جنبش آزادی در قرن نوین  و "مارگارت تاچر" افراطی ترین زن با تفکرات استعمارگرانه در طول تاریخ انگلیس، نوشته شده است.
عطوان خاطرنشان کرد، دلیل این مقدمه درباره بندر بن سلطان پرداختن به دلایل برکناری او از ریاست سازمان اطلاعات عربستان است؛ تا به موضوع بلندپروازی های او که فراتر از مسئولیتهایش است، و همچنین شخصیت متناقض او و اعتماد به نفس و ماجراجویی‌هایش اشاره ای شود.
عطوان اظهار داشت: سازمان اطلاعات عربستان، بزرگترین گره و پیچیده ترین مشکل برای پادشاه عربستان از زمان برکناری "ترکی فیصل" از ریاست این سازمان است. فیصل 24 سال ریاست این سازمان را برعهده داشت و آن را به امپراتوری تبدیل کرده بود. گفته شده است که دلیل برکناری فیصل نداشتن تفاهم با ملک عبدالله در دوران ولیعدی او بود.
عطوان نوشت: دو دلیل آشکار برای برکناری بندر از وزارت اطلاعا عربستان وجود دارد؛ نخست بیماری او است. بندر در واشنگتن از ناحیه کتف عمل جراحی شد و پس از آن به کاخش در مغرب انتقال یافت تا دوران نقاهت را سپری کند. دلیل دوم هم سوء مدیریت پرونده سوریه است. بندر برای براندازی هرچه سریعتر نظام سوریه گروه های افراطی را تسلیح کرد ولی در این مأموریت موفق نشد.
عطوان خاطرنشان کرد: ما دلیل دوم را ترجیح داده و دلیل بیماری را بعید می‌دانیم؛ زیرا اگر به دلیل بیماری برکنار شده باشد، باید از دبیرکلی شورای امنیت ملی عربستان و عضویت هیأت بیعت نیز برکنار می‌شد.
سردبیر سایت خبری تحلیلی رأی الیوم تأکید کرد: ریاست سازمان اطلاعات عربستان به دو هدف به بندر سپرده شد، نخست براندازی نظام سوریه و دوم هماهنگی با دوستان آمریکایی برای اقدام نظامی علیه ایران و تکرار سناریوی عراق علیه این کشور.
عطوان اظهار داشت: بندر که فعالیتهایش موجب خشم دولت آمریکا شده بود، تلاش کرد پل‌های را برای برقراری روابط با روسیه بگشاید، و در همین راستا حدود 4 بار با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. حدود 6 ماه قبل هم در سفر به روسیه 3 هفته در مسکو ماند و با مسئولان روس دیدار کرد.
عطوان خاطرنشان کرد: بندر تا کنون بارها از حلقه قدرت در عربستان خارج شده و پس از مدتی با قدرت بیشتر وارد مراکز تصمیم گیری در این کشور شده است.
وی درباره جانشینان بندر گفت: یوسف بن علی الادریسی با فرمان پادشاه جایگزین بندر شد، ولی ریاست او بر سازمان اطلاعات عربستان زیاد طول نخواهد کشید زیرا او شاهزاده نیست و این پست بسیار حساس در انحصار شاهزادگان خاندان حاکم و افراد بسیار نزدیک به حلقه حکومتی است.
عطوان ادامه داد: اکنون اسامی بسیاری مطرح است، که از جمله آنها "احمد بن عبدالعزیز" است که پادشاه او را از وزارت کشور برکنار، و "محمد بن نایف" را جایگزین او کرده است. برخی هم می گویند که "سلمان بن سلطان" برادر بندر و معاون وزیر دفاع نیز شانس زیادی برای تصدی این پست دارد. برخی هم اسامی افرادی مانند "سعود بن فهد بن عبدالعزیز" را مطرح می کنند.
عطوان تأکید کرد: بندر بن سلطان به دلیل جسارت و خون ریزی هایش شخصیت محبوبی نیست، ولی این ویژگی بیشتر رؤسای سازمانهای اطلاعات در کشورهای عربی است و کسی در سوریه، ایران، لبنان، عراق، قطر و حتی در داخل عربستان از رفتن بندر ناراحت نمی شود.

پربیننده ترین خبرها