هرآنچه که درباره انتخابات الجزایر نمی‌دانید !

هرآنچه که درباره انتخابات الجزایر نمی‌دانید !
پنج‌شنبه 28 فروردين 1393 - 19:46

انتخابات ریاست‌جمهوری الجزایر امروز در سایه رقابت ۶ نامزد و تدابیر امنیتی شدید و بی‌سابقه در حالی آغاز ‌شده که بوتفلیقه با وجود بیماری چشم به چهارمین دوره پیاپی ریاست خود دوخته است.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، درخواست دوباره مخالفان الجزایری برای تحریم انتخابات درحالی است که الجزایری‌های مقیم خارج، زودتر از موعد مقرر از طریق تمام کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های الجزایر، در انتخابات رئیس جمهوری کشورشان مشارکت کرده‌اند.
تبلیغات انتخاباتی نامزدها در حالی به پایان رسید که جنگ لفظی و اتهام‌زنی میان رئیس جمهور نامزدشده و نخست وزیر اسبق وی به اوج خود رسیده بود. بوتفلیقه، برخی اظهارات بن‌فلیس را به‌مثابه تروریسم و دعوت به فتنه‌گری توصیف کرده بود، اما نامزد مستقل انتخابات در پاسخ این اتهام گفته بود سلاح در دست ندارد و مرد گفت‌وگو است.
در این بین وعده‌های نامزدهای  انتخابات هم جالب توجه و بازار وعده و وعیدها داغ است، به عنوان مثال بن فلیس مهمترین رقیب بوتقلیفه وعده حل مشکلات آمازیغی ها را داده است و رئیس جمهوری فعلی هم وعده کاهش مدت خدمت سربازی به یک سال به جای یک سال و نیم فعلی را داده است.
* تدابیر شدید امنیتی در الجزایر
مردم الجزایر امروز درحالی رئیس جمهوری جدید خود را تحت تدابیر شدید امنیتی انتخاب می کنند که رقابت اصلی میان عبدالعزیز بوتفلیقه که خواهان چهارمین ریاست جمهوری و علی بن فلیسی است که بارها درباره تقلب هشدار داده است. این هشدارها سبب افزایش تنشها در تبلیغات انتخاباتی شده بود.
بیش از 260 هزار نیروی امنیتی حمایت از حدود 23 میلیون رای دهنده را در سرتاسر الجزایر برعهده دارند که رای خود را در 50 هزار مرکز رای گیری برای انتخاب رئیس جمهوری جدید خود به صندوق خواهند انداخت.
الجزایریها رئیس جمهوری خود را از میان 6نامزد که یکی از آنها یک زن به نام "لویزه حنون" رئیس حزب کارگری است، انتخاب خواهند کرد.
نکته جدید در خصوص موضوع امنیت این دوره از انتخابات، به کارگیری یگانهای حفظ امنیت به ویژه در مناطقی است که طی برنامه های تبلیغاتی نامزدها شاهد تنش بود، مانند غردایه در جنوب، منطقه القائب در مرکز و باتنه و خنشله در شرق.
محمود جامع استاندار غردایه به خبرگزاری الجزایر گفته است نیروهای امنیتی حضور چشمگیری در داخل و اطراف حوزه های اخذ رای در شهر الواحات خواهند داشت که بیش از چهار ماه است که شاهد درگیریهایی میان اعراب سنی و امازیغی های اباضی بوده و دست کم 10 کشته به جا گذاشته است.
* بیماری بوتفلیقه
بوتفلیقه با وجود مشکلات جسمانی ناشی از سکته مغزی سال گذشته خود برای چهارمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است، وی برای درمان مجبور شد سه ماه در پاریس بستری شود، وی همچنان تحت مراقبتها و تمرینات ویژه برای بازیابی قدرت حرکتی و کلامی قرار دارد.
بوتفلیقه که در فعالیتهای تبلیغاتی خود حضور نداشت، از مردم الجزایر خواسته است در انتخابات شرکت کنند و به درخواست تحریم کنندگان توجه نکنند.
ائتلاف چهار حزب اسلامی و یک حزب لائیک به همراه احمد بن بیتور نامزد کناره گیری کرده از انتخابات خواستار تحریم انتخابات روز پنجشنبه شده اند، آنها پیشنهاد داده اند مرحله انتقالی  دموکراتیک پس از 17 آوریل آغاز شود.
* چالشها و دغدغه های دولتمردان الجزایر
میزان مشارکت در انتخابات همواره چالشی برای دولتی به شمار می رود که از سوی مخالفان خود به تقلب در انتخابات متهم است.
علاوه بر دغدغه میزان مشارکت مردمی، مخالفان به همراه علی بن فلیس اصلی ترین رقیب بوتفلیقه درباره شفاف برگزار نشدن انتخابات هشدار داده اند.
این در حالی است که "الطیب بلعیز" وزیر کشور الجزایر از افراد نزدیک به بوتفلیقه اطیمنان داده است که تمام اقدامات مربوط به شفاف سازی و بی طرفی و امنیتی درباره انتخابات اتخاذ شده است.
رئیس جنبش مجتمع "السلم" بزرگترین حزب اسلامی الجزایر پیش بینی کرده است که در انتخابات تقلب خواهد شد و بوتفلیقه برای چهارمین بار به  عنوان رئیس جمهوری الجزایر معرفی خواهد شد.
* تنها دشمن بن فلیس !
بن فلیس هم که سه سال به عنوان نخست وزیر با بوتفلیقه همکاری کرده، درباره تقلب در انتخابات هشدار داده و تنها دشمن خود را تقلب دانسته است.
بن فلیس از سوی طرفداران بوتفلیقه به تلاش برای ایجاد هرج و مرج و ضربه زدن به ثبات الجزایر متهم شده است که همچنان به طور کامل زخمهایش از جنگ داخلی که به سبب لغو نتایج انتخابات پارلمانی سال 1992 رخ داد، التیام نیافته است.
سلفی ها هم به کسانی پیوسته اند که خواهان عدم تظاهرات در خیابانها هستند.
مبلغان سلفی الجزایر و در راس آنها شیخ علی فرکوس در بیانیه ای از الجزایریها خواسته اند فرصت را از فتنه گران بگیرند.
عبدالمالک سلال سلال رئیس ستاد انتخاباتی بوتفلیقه در واکنش به هشدارهای بن فلیس رقیب اصلی وی در انتخابات گفته است ارتش و نیروهای امنیتی به اندازه ای قوی هستند که مانع هرگونه اقدامی خواهند شد که به ثبات کشور لطمه می زند.
از هنگامی که الجزایر در سال 1962 استقلال خود را اعلام کرد، هفت رئیس جمهور بر آن حکومت کرده اند که هیچ یک از آنها پست خود را از طریق انتخابات ترک نکرده است(یا با کودتا یا مرگ)
* نگاهی به روسای جمهوری الجزایر از زمان استقلال تا کنون
"احمد بن بلا" اولین رئیس جمهوری الجزایر طی سالهای 1962 تا 1965 بود که با کودتای وزیر دفاعش، هواری بومدین برکنار شد، وی به مدت 13 سال بر الجزایر حکومت کرد و فقط مرگ سبب کنار زدن وی از عرصه قدرت در سال 1978 میلادی شد.
پس از بومدین، الشاذلی بن جدید که قدیمی ترین فرد از نظر داشتن بالاترین درجه در ارتش به شمار می رفت، به قدرت رسید، وی در سال 1992 تحت فشار ارتش مجبور به استعفا شد تا ریاست جمهوری گروهی(شورای عالی کشور) تشکیل شود که رهبری آن را محمد بوضیاف برعهده بگیرد که البته وی در همان سال ترور شد.
پس از بوضیاف، قدرت به علی کافی رسید که پس از پایان دوره شورای عالی کشور در سال 1994 از قدرت خارج شد تا ژنرال الیمین زروال ریاست جمهوری را به دست گیرد و وی در سال 1998 تصمیم به استعفا و برگزاری انتخابات زودهنگام گرفت، انتخاباتی که به پیروزی عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری منجر شد که سومین دوره ریاست پیاپی وی رو به اتمام است و چشم به چهارمین حضور خود در کاخ المرادیه دوخته است.
* جنبش مخالف نامزدی بوتفلیقه
گروه موسوم به جنبش برکات اعلام کرده است هرگز رئیس جمهوری را که پس از انتخابات ریاست جمهوری مشخص خواهد شد، به رسمیت نخواهد شناخت.
این جنبش اعلام کرد نتیجه از قبل مشخص است و هیچ اتفاق غیرمنتظره ای رخ نخواهد داد، مسیر ریاست مجدد بوتفلیقه هموار شده است.
این جنبش با نامزدی بوتفلیقه برای چهارمین بار پس از 15 سال ریاست مخالفت کرده است.
بوتفلیقه 77 ساله در حالی نامزد این رویداد شده که آوریل 2013 یعنی یک سال پیش سکته مغزی کرد و همچنان از مشکلات ناشی از این بیماری رنج می برد.
* بدبینی شهروندان الجزایری به انتخابات
شبکه فرانس 24 ساعاتی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری الجزایر اقدام به نظرخواهی از شهروندان این کشور درباره این رویداد کرده است.
در هر کوی و برزنی، سخن از انتخابات است که به میان می آید و تحلیلها و گمانه زنیها به حدی زیاد شده است که گویی هر شهروند  الجزایری به یک استاد علوم سیاسی و تحلیلگر تبدیل شده است.
محمد شیخی یک شهروند الجزایری : الجزایر با همان سناریویی که ساحل عاج روبرو بود، مواجه خواهد شد به این معنا که شهروندان الجزایری صبح جمعه که از خواب بیدار خواهند شد با دو رئیس جمهور یکی بوتفلیقه و دیگری علی بن فلیس روبرو خواهند شد، زیرا هر یک از این دو نفر، پیروزی خود را در انتخابات اعلام خواهد کرد.
این شهروند می گوید تصمیم گرفته است به بوتفلیقه رای دهد، زیرا او با برقراری آشتی ملی، به سالهای طولانی تروریسم پایان داده و بدهیهای الجزایر را هم تسویه کرده است.
بوتفلیقه صلح و آشتی ملی را برایمان آورد و برای  الجزایری ها شغل ایجاد کرد.محمد بصعوبه با به کار کردن بردن الفاظ توهین آمیز برای نامزدهای انتخاباتی از جمله برای شخص بوتفلیقه، با بدبینی به انتخابات روز پنجشنبه گفته است : ملت مرده است و می خواهد به یک مرده رای دهد.
سلیمان بن صدیق دیگر شهروند  الجزایری، تصمیم خود را نهایی کرده است،  او هرگز به حوزه های اخذ رای نخواهد رفت، او می گوید هیچ گاه در طول عمرش رای نداده است.
وی می گوید الجزایر تحت سیطره مافیا و قاچاقچیان مواد مخدر قرار دارد.
کریم 35 ساله که شغلش رانندگی است، تصمیم گرفته است در انتخابات شرکت نکند، زیرا به اعتقاد وی، وضع موجود هرگز تغییر نخواهد کرد.
او می گوید زندگی در الجزایر به سبب کثرت مشکلات سخت شده است، اما ملت هرگز علیه حکام خود انقلاب نخواهند کرد، زیرا ملتی خسته هستند و قادر به تغییر وضع موجود نیستند.
این شهروند، بوتفلیقه را متهم کرده است که حقوق نیروهای پلیس، ارتش و نیروهای امنیتی را افزایش داده بدون اینکه دستمزد شهروندان ضعیف را افزایش دهد.
از سوی دیگر تبلیغات انتخاباتی شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری الجزایر در حالی پایان یافت که پول عنصر اساسی در موفقیت آن به شمار می رود و افراد شرکت کننده در مسابقه رسیدن به کاخ المرادیه ترجیح داده اند از صحبت کردن درباره منابع مالی تبلیغات انتخاباتی خود اجتناب کنند.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* شناسنامه 6 نامزد در یک نگاه
انتخابات ریاست جمهوری الجزایر با حضور شش نامزد برگزار می شود که عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری فعلی این کشور از بالاترین بخت برای راهیابی به کاخ المرادیه برای چهارمین بار برخوردار است.
1-  عبدالعزیز بوتفلیقه (77 ساله)
بوتفلیقه در دوم مارس 1937 متولد شد، وی در سال 1956 میلادی برای مبارزه با استعمارگران فرانسوی به ارتش آزادیبخش الجزایر پیوست.
پس از استقلال الجزایر در سال 1962 برای مدت کوتاهی به عنوان وزیر ورزش در دوره حکومت احمد بن بله انتخاب شد. زمانی که تنها 26 سال داشت، در پی ترور محمد خمیستی در مقابل شورای ملی(پارلمان) در 11 آوریل 1963، جانشین وی در وزارت خارجه شد و 16 سال در وزارت خارجه باقی ماند تا اینکه تصمیم گرفت در سال 1981 میلادی پس از آنکه با انزوا و اتهام فساد بعد از مرگ بومدین که آن زمان نامزد جانشینی وی برای ریاست جمهوری بود، از فعالیتهای سیاسی کناره گیری کند.
بوتفلیقه رکورد ریاست جمهوری را در الجزایر با 15 سال ریاست در المرادیه در مقایسه با هواری بومدین که 13 سال در حکومت بود(1965 تا 1978) شکست.
بوتفلیقه پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1999 با کسب بیش از 90 آرای مردم بر کرسی ریاست تکیه زد، وی در انتخابات 2004 و 2009 هم برای بار دوم و سوم پس از تعدیل قانون اساسی که شرط دو دوره ریاست جمهوری را لغو کرد، به کاخ المرادیه راه یافت.
بوتفلیقه اکنون برای چهارمین بار نامزد انتخابات شده است و برنامه های انتخاباتی گذشته و حال وی بر برقراری مجدد آشتی با تحمیل قانون آشتی ملی مبتنی است که به جنگ داخلی پایان داد که دست کم 200 هزار کشته به جا گذاشته بود.
بوتفلیقه طی دوران حکومت خود با بحرانهای سیاسی متعددی روبرو بود که به لطف پولهای نفتی و ذکاوت و تجربه دیپلماتیک خود به سلامت از آنها عبور کرد. در سال 2000میلادی، منطقه القبائل که به مخالفت با حکومت معروف است، دست به شورش برداشت و پس از 10 سال اعتراضاتی علیه گرانی انجام شد که البته درخواستهایی برای تغییر نظام هم پیامد آن بود.
بوتفلیقه تصمیم گرفت برای پاسخ دادن به خواسته در نظر گرفتن شدن آمازیغی به  عنوان زبان ملی، قانون  اساسی را در سال 2002 تعدیل کند که یکی از خواسته های منطقه القبائل بود. وی برای فرونشاندن خشم جامعه در سال 2011، حالت فوق العاده را پس از 19 سال لغو کرد. رئیس جمهوری فعلی الجزایر همچنین برای مهار پیامدهای آنچه به بهار عربی معروف شد، از طریق تدوین قوانینی که با انتقاد شدید مخالفان روبرو شد، دست به اصلاحات سیاسی زد.
مخالفان بوتفلیقه هدف وی از  اصلاحات را تحکیم قبضه قدرت از سوی وی دانسته بودند.
اکنون در پانزدهمین سال ریاست جمهوری بوتفلیقه، چنگ زدن وی به قدرت با وجود بیماری اش که مانع گفتگو با مردم و برگزاری نشستهای کابینه شده  است، به شدت از سوی مخالفانش، محکوم شده است.
2- علی بن فلیس(69 ساله)
نام علی بن فلیس بار دیگر به سبب نامزدی اش برای انتخابات ریاست جمهوری پس از گذشت 10 سال از غیبت به خاطر شکست در انتخابات ریاست جمهوری 8 آوریل 2004 بر سر زبانها  افتاده است.
بن فلیس ابتدا به حقوقدان فعالیت خود را آغاز کرد و اولین وزیر دادگستری در دولت اصلاحاتی شد که مولود حمروش پس از حوادث اکتبر 1988 تشکیل داد که منجر به تنوع حزبی و رسانه ای شد.
بن فلیس تا پیش از استعفا به سبب مخالفت خود با مراکز بازداشتی که حکومت برای طرفداران جبهه نجات اسلامی ایجاد کرده بود، در دولت احمد غزالی در وزارت باقی ماند. بن فلیس در سال 1986 میلادی، انجمن حقوق بشر الجزایر را تاسیس کرد.
در سال 1997 وی به عنوان نماینده پارلمان برگزار شد و آنگاه بوتفلیقه وی را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود در سال 1999 برگزید و در نهایت از بن فلیس به عنوان رئیس دفتر و نخست وزیر خود استفاده کرد.
بن فلیس با حمایت رئیس جمهوری به عنوان دبیرکل حزب جبهه آزادیبخش انتخاب شد، وی می توانست همچنان به نخست وزیری خود ادامه دهد، اگر به صراحت از تمایل خود برای نامزدی ریاست جمهوری ضد بوتفلیقه سخن نمی گفت، به همین سبب، بوتفلیقه وی و تمام طرفدارانش را از تمام مناصب دولتی برکنار کرد.
بن فلیس پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 میلادی به شدت سرخورده شد، نه به این خاطر که بوتفلیقه پیروز آن شد، بلکه به خاطر نتایج این انتخابات بود که وی کمتر از هفت درصد آرا را در مقابل 85 درصد آرای بوتفلیقه کسب کرده بود.
3- لویزه حنون(60 ساله)
لویزه حنون دبیرکل حزب کارگران برای سومین بار برای  انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است، وی در سال 2004 به عنوان اولین زن برای این رویداد در جهان عرب نامزد شده بود.
حنون از یک خانواده کشاورز در منطقه الشقفه در استان جیجل و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق به شمار می رود، وی از مهمترین زنانی به شمار می رود که به خاطر حقوق زنان مبارزه کرده است.
4- موسی تواتی
موسی تواتی رئیس و موسس حزب "الجبهة الوطنیة الجزائریة" به شمار می رود و برای سومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود.
تواتی در اکتبر 1953میلادی در المدیه به دنیا آمد، نظامی سابق در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد و در مناصب متعددی از جمله گمرک، وزارت مسکن و شرکت ملی مطالعات معدنی مشغول به کار شد. تواتی عضو موسس جمعیت فرزندان شهدا(قربانیان جنگ آزادی طی سالهای 1952 تا 1962 سال استقلال از استعمارگران فرانسه) به شمار می رود.
5- علی فوزی رباعین
علی فوزی رباعین رئیس حزب "عهد 54" برای سومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود. او متولد 1955 در پایتخت الجزایر است و یکی از اعضای موسس اولین جمعیت حقوق بشری الجزایر در سال 1985 به شمار می رود. وی از سال 1991 به عنوان عضو موسس و دبیرکل حزب "عهد 54" فعالیت می کند.
6- عبدالعزیز بلعید(50 ساله)
عبد العزیز بلعید کوچکترین نامزد از نظر سنی در میان شش نامزد به شمار می رود. رئیس جبهه المستقبل و دارای مدرک دکترا در پزشکی و وکالت است. زندگی سیاسی وی از حزب جبهه التحریر الوطنی آغاز شد تا جایی که به عنوان عضو کمیته مرکزی آن هم برگزیده شد.
بلعید بیشتر به خاطر ریاست بر اتحادیه ملی دانشجویان الجزایر طی سالهای 1986 تا 2007 مشهور است، وی همچنین ریاست اتحادیه ملی جوانان الجزایر را هم برعهده داشت.
بلعید سال 2011 با استعفا از حزب جبهه التحریر الوطنی، حزب "جبهه المستقبل" را تاسیس کرد.
بلعید سه سال پس از تاسیس این حزب، توانست سه کرسی به همراه حزب خود در پارلمان کسب کند.
* مهمترین رقیب بوتفلیقه
علی بن فلیس که خود را نامزد آزاد و  مستقل انتخابات ریاست جمهوری الجزایر معرفی کرده در اظهاراتی، عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری کنونی این کشور را که بار دیگر نامزد ریاست جمهوری شده، به چالش کشیده و در انتقاد از وی گفته است دوره ریاست جمهوری مادام العمر یا موروثی در الجزایر پایان یافته است.
علی بن فلیس همچنین با ابراز تردید درباره صحت و سلامت انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفته  است در صورت تقلب در انتخابات، سکوت نخواهد کرد.
بن فلیس اظهار داشت الجزایر در تمام سطوح و زمینه ها به سبب سیاستهای بوتفلیقه شکست خورده است.
وی گفته است تقلب دشمن بزرگ الجزایری هاست.از همه الجزایری ها خواسته ام در تمام مراکز اخذ رای ناظر تعیین کنند.در انتخابات سال 2004، تقلب مرا شکست داد نه صندوقهای رای، امروز همه چیز تغییر کرده است.
به گفته بن فلیس، جوانان الجزایری دیگر نتایج دروغین را نخواهند پذیرفت.من به جوانان و ناظران و وجدان کارکنان و ناظران انتخابات اعتماد دارم.
* ارزیابی عملکرد بوتفلیقه از نگاه مهمترین رقیب سرسخت وی
علی بن فلیس درباره اینکه ارزیابی وی از حکومت 15 ساله عبدالعزیز بوتفلیقه چیست؟ اظهار داشت نتیجه بی نهایت منفی است.
اقتصاد الجزایر دچار رکود شده و نهادها در راستای منافع شهروندان فعالیت نمی کنند، انتخابات سال 2004 و 2009 شفاف و دموکراتیک نبود، بلکه تقلب در آن دو رویداد صورت گرفت.
اوضاع  اجتماعی نابسامان است، حتی وضع بیمارستانها هم وحشتناک است و تبدیل به اماکن مرگ شده اند. معلمان الجزایری از وضع مناسبی برخوردار نیستند و هنگامی که برای تظاهرات به خیابانها می روند، پلیس با خشونت و ضرب و شتم با آنها مقابله می کند.
دولت الجزایر، سیاسی کاری می کند، مجلس بازخواست تعطیل شده، مخالفان به حاشیه رانده شده اند و رسانه ها آزادی لازم برای بیان نظرات خود را ندارند. هزینه های عمومی بی حساب و کتاب خرج می شود. این است نتیجه سه دوره حکومت بوتفلیقه. الجزایر در تمام سطوح در جا می زند.
* وعده های انتخاباتی بن فلیس
رقیب اصلی بوتفلیقه به مردم الجزایر وعده داده است که اگر به عنوان رئیس جمهوری الجزایر انتخاب شوم، برنامه ای را به منظور نجات و آزاد کشور ارائه خواهم کرد. این برنامه مبتنی بر  انتقامجویی نخواهد بود، بلکه تمام توان و تلاش خود را به منظور اتحاد الجزایری ها به کار خواهم گرفت که این امر از طریق قانون اساسی توافقی که به همه کمک کند و از همه حمایت کند به جز کسانی که به خشونت متوسل می شوند، محقق خواهد شد.
اولین اقدامی که پس از پیروزی در انتخابات 17 آوریل انجام خواهم داد، برگزاری نشست ملی فراگیری با حضور تمام گروههای سیاسی و اجتماعی فعال در جامعه الجزایر و نمایندگان جامعه مدنی را با هدف دستیابی به یک توافق ملی بدون اینکه فرد یا گروهی گروهی مستثنی شده یا کنار زده شوند، در دستور کار قرار خواهم داد.
به موضوع شهروند درجه و درجه دو پایان خواهم داد و همه از حقوق یکسان برخوردار خواهند شد، من مخالف سیاست انزوا و دور راندن مردم هستم، من مرد همبستگی و توافق هستم.
بن فلیس از سوی لویزه حنون و بوتفلیقه دو نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به تلاش برای شعله ور کردن آتش فتنه در الجزایر در صورت شکست در انتخابات متهم شده است که البته وی این اتهام را بی اساس می داند.
بن فلیس انتخاب بوتفلیقه برای چهارمین دوره ریاست جمهوری را خطری برای آینده الجزایر دانسته است.
بن فلیس مدعی شده است که برنامه ای برای اداره الجزایر تهیه کرده که کشور را از بحرانی که هشت سال است از آن رنج می برد، نجات خواهد داد.
این نامزد جنجالی انتخابات می گوید من به 48 استان الجزایر سفر کرده و محتوای برنامه خود را به اطلاع صدها هزار نفر از مردم رسانده ام و در نتیجه کاملا به انتخابات روز پنجشنبه 17 آوریل خوش بین هستم.
* موضوع رابطه با فرانسه
الجزایر به طور سنتی روابط گسترده ای با فرانسه دارد، همان کشور استعمارگری که الجزایر در سال 1962 با دادن بیش از 200 هزار کشته توانست از آن استقلال کسب کند. فرانسه در بخشهای مختلف زندگی مردم الجزایر نفوذ دارد به طوری که زبان فرانسوی به زبان دوم مردم این کشور تبدیل شده و حتی برخی از آنها ترجیح می دهند به زبان فرانسوی صحبت کنند تا عربی.
بن فلیس درباره روابط الجزایر با فرانسه و دیدگاههایش در  این زمینه گفته است شراکت و روابط فرانسه الجزایر بسیار مهم است . من از مشارکت سودآور برای دو طرف دفاع خواهم کرد، الجزایر شریکی خواهد بود که اعتبار و صداقت زیادی دارد، من به تمام تعهدات احترام خواهم گذاشت و به منظور تعمیق این شراکت و بهبود هر چه بیشتر روابط میان الجزایر و فرانسه تلاش خواهم کرد.
در حالی که سناریوها و احتمالات متعددی درباره سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری روز پنجشنبه مطرح شده، برخی از احتمال همراه شدن این رویداد با خشونت ابراز نگرانی کرده اند.
این در حالی است که نیروهای امنیتی الجزایر در نهایت آماده باش به سر می برند و نیروهای پلیس در مراکز و خیابانها و میادین اصلی پایتخت از جمله خیابان دیدوش مراد و پست مرکزی و میدان اودان مستقر شده اند.
* وعده های شش نامزد انتخابات :
بوتفلیقه :

- بازنگری در قانون اساسی در صورت پیروزی به گونه ای که تحکیم نظام دموکراتیک مشارکتی را تضمین کند.
بن فلیس :
- متعهد شدن برای تدوین قانون اساسی توافقی در صورت انتخاب
لویزه حنون:
- وعده پیروزیهای اقتصادی جدید و تضمین توسعه ملی
تواتی :
وعده مبارزه با مظاهر انحراف و فساد
علی فوزی رباعین :
وعده اجرای تمرکززدایی در زمینه اقتصادی و اجتماعی و گسترش اختیارات شوراهای منتخب
عبدالعزیز بلعید:
وعده تلاش برای ایجاد دولت قدرتمندی که عدالت اجتماعی مبتنی بر اصل انصاف و برابری بر آن حاکم باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها