آخرین گزارشها از وضعیت شرق اوکراین

آخرین گزارشها از وضعیت شرق اوکراین
جمعه 12 ارديبهشت 1393 - 10:46

فعالان هوادار روسیه روز جمعه از شنیده شدن صدای تیراندازی و انفجار در حومه شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جدایی طلبان هوادار روسیه از آغاز عملیات گسترده نیروهای اوکراینی برای پس گرفتن شهر اسلاویانسک خبر دادند.

خبرگزاری رویترز در خبری فوری گزارش داد یک فروند بالگرد نظامی اوکراین حومه اسلاویانسک در شرق این کشور را گلوله باران کرد.

شبکه تلویزیونی المیادین نیز لحظاتی پیش به نقل از منابع آگاه در اوکراین خبر داد که گروه های خودجوش دفاع مدنی اعلام کردند 3 فروند بالگرد متعلق به ارتش اوکراین بر فرار اسلاویانسک سقوط کرد. هنوز جزییات بیشتری از این خبر منتشر نشده است.

درهمین حال، دولت اوکراین از سقوط یک فروند بالگرد خود و کشته شدن خلبان آن بر فراز این شهر خبر داد.

معترضان مخالف دولت اوکراین با حضور در خیابانهای شهر دونتسک به ساختمان دادستانی این شهر حمله ور شده و آن را به تصرف خود در آوردند.

چند صد نفر از معترضان مخالف دولت اوکراین، روز پنجشنبه ساختمان دادستان محلی را در شهر دونتسک مورد حمله قرار داده و با وجود استفاده پلیس از نارنجک های بیحس کننده و گاز اشک آور، توانستند این ساختمان را به تصرف خود درآورند.

در این رویارویی معترضان نیز به پرتاب سنگ به سوی نیروی پلیس مبادرت کردند.

صدها نفر نیز که در میان آنها تعداد زیادی کودک به چشم می خورد، همزمان با این درگیری ها، با سر دادن شعارهایی از جمعیت معترضان حمایت کردند.

معترضان در پی تصرف ساختمان دادستانی، پرچم اوکراین را از بالای آن پایین کشیده و پرچم جمهوری خلق دونتسک را جایگزین آن کردند.

معترضان با این اقدام یا به دنبال خودمختاری بیشتر نسبت به دولت مرکزی اوکراین هستند و یا استقلال و پیوستن به روسیه را دنبال می کنند.

نیروهای سرویس امنیتی اوکراین که وظیفه محافظت از ساختمان را بر عهده داشتند، با غلبه معترضان به ساختمان، مجبور به ترک محل و فرار به حیاط پشت ساختمان شدند و در آنجا سپرها، جلیقه های ضدگلوله و باتومهای خود را به معترضان تحویل دادند.

برخی از این نیروها نیز هنگام خروج از سوی تعدادی از معترضان مورد حمله قرار گرفتند.

بنا بر این گزارش، موفقیت معترضان در تصرف سریع ساختمان دادستانی مؤید اعتراف این هفته اُلکساندر تورچینف، رییس جمهور موقت اوکراین به این مساله است که نیروهای امنیتی و پلیس از متوقف کردن ناآرامی ها در شرق کشور عاجز و ناتوان مانده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها