احتمال مشارکت اخوان در انتخابات مصر به نفع صباحی

احتمال مشارکت اخوان در انتخابات مصر به نفع صباحی
شنبه 20 ارديبهشت 1393 - 14:03

نویسنده سرشناس مصری احتمال مشارکت هواداران اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به سود حمدین صباحی را بسیار بالا دانست.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم،  "احمد راسم النفیس" درباره حمایت گروه ها و احزاب سیاسی مصر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: فضای سیاسی کشور غبارآلوده است. به همین دلیل، نمی تواند به صورت دقیق تعیین کرد که کدام حزب و گروه سیاسی از کدام  نامزد حمایت می کند. این موضوع، نیازمند گذر زمان است  ولی بطور کلی می توان گفت که جوانان و نیروهای چپ گرا از نامزدی "حمدین صباحی" حمایت می کنند مثل رهبران ملی ، برخی از اعضای جبهه نجات و بعضی گروه های سیاسی متفرقه همچون حزب الدستور که این حزب رسما اعلام کرده است که از حمدین صباحی حمایت می کند البته احزاب و گروه های سیاسی دیگری درمصر وجود دارند که از نامزدی "عبدالفتاح سیسی" حمایت می کنند. مثلا حزب وفد اعلام کرده است که از نامزدی سیسی درانتخابات ریاست جمهوری حمایت خواهد کرد. همچنین  احزاب سنتی و گروه های سیاسی قدیمی مصر نیز از سیسی حمایت می کنند.
نتایج انتخابات مصر مشخص نیست
نویسنده و استاد دانشگاه مصر در پاسخ به این سؤال که "احتمال پیروزی کدامیک از نامزدها بیشتر است؟" گفت: برخی نشانه ها حاکی است که حمایت ها از سیسی بیشتر از حمدین صباحی است با این حال، باید منتظر بود تا ببینم نام چه کسی از صندوق های رای بیرون خواهد آمد ولی تاکنون عبدالفتاح سیسی بیشتر مورد تائید و حمایت است.
احتمال مشارکت اخوان به نفع صباحی
وی درباره احتمال مشارکت اخوان المسلمین درانتخابات به سود حمدین صباحی گفت: بنده این احتمال را خیلی قوی می دانم زیرا یک درگیری سیاسی بین اخوان و السیسی وجود دارد و فکر می کنم، جماعت اخوان المسلمین تلاش خواهد کرد که هر اقدامی را انجام دهد تا به عرصه سیاسی مصر بازگردد. این درحالی است که روابط میان اخوان المسلمین و حمدین صباحی از زمان های گذشته وجود داشته  بطوریکه صباحی درانتخابات پارلمانی سال 2011 با اخوان ائتلاف کرد و قراردادای را با آن به امضا رساند. البته  رای طرفداران اخوان المسلمین به تنهایی کفایت نمی کند تا صباحی در انتخابات پیروز شود بلکه پیروزی او نیازمند رای سایر اقشار مردم و حمایت های گروه های ملی است.
ائتلاف اخوان و سلفی‌ها موقتی بود
این کارشناس مسائل سیاسی مصر درباره اینکه برخی احزاب مصری مثل حزب النور و جریان های سلفی متحد اخوان المسلمین در زمان ریاست جمهوری مرسی بوده اند اکنون علیه اخوان موضع گیری می کنند، گفت: ائتلاف بین اخوان المسلمین و سلفی ها یک ائتلاف موقتی بود زیرا هر دو طیف از همان ابتداء یعنی 30 سال گذشته بر سریک نان با یکدیگر رقابت داشتند. درحقیقت، روابط آنها براساس یک نوع رقابت استوار بود. ائتلافی که آنها در سال 2011  انجام دادند، براساس شرایط حاکم بر مصر بود و این ائتلاف به معنای آن نبود که رقابت بین اخوان و سلفی ها تمام شده است. وقتی که مرسی برکنار شد، ائتلاف بین اخوان وسلفی ها پایان یافت و هرکس سهم خود را برد. در اینجا باید به این نکته مهم اشاره کنم که میان رهبران سلفی و حزب النور با افراد فاصله زیادی وجود دارد. افراد می توانند به اخوان یا متحدان آن رای بدهند اما رهبران  حزب نور خواستار مسائلی می شوند که مناسب این حزب نیست. مثلا این حزب از حزب جدید الدستور حمایت می کند درحالی که این حمایت برخلاف اساسنامه و قوانین داخلی حزب النور است.
حاکمیت نظامیان بر مصر
راسم النفیس  در خصوص احتمال پیروزی سیسی در انتخابات و اینکه ژنرال ها بیش از 6 دهه است که بر مصرحاکمند گفت: از سال 1952 تا کنون تمام کسانی که بر مصر حکومت کرده اند نظامی بوده اند. البته  در این مدت، سیاستمداران و افراد غیرنظامی درخدمت قدرت حاکم بوده اند. اکنون در برابر مصریان،  فرصت تاریخی قرار دارد چراکه  قوانین جدید در مصر به تصویب رسیده که بر اساس آن رئیس جمهور باید ویژگی های خاصی داشته باشد. به علاوه، تشکیل هیات دولت باید با رای مثبت پارلمان صورت بگیرد. اکنون ملت مصر در مرحله جدیدی از تجربه سیاسی خود قرار دارد و ما از این تجربه استفاده می کنیم تا توانایی های خود را افزایش دهیم . خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نخواهد داد تا خود مردم سرنوشت خویش را تغییردهند. این منطقی نیست بنده از اصلاح صحبت کنم و درباره وضعیت موجود سیاسی در مصر سخنی به میان نیاورم. این یک حقیقت است که ارتش بیشترین مناصب و اهرم های حکومت را  در اختیار دارد اما سئوال این است که چرا دیگران تلاش نمی کنند از طریق انتخابات در قدرت وحکومت شرکت کنند تا نماینده طقبات مختلف جامعه باشند.
ایجاد توازن بین ارتش با سایر نیروهای سیاسی
وی تصریح کرد: نظامیان نمی گویند که ما از منافع شخصی مان دفاع می کنیم و هرگز نمی گویند که منافع ما در تسلیحات و افزایش بودجه است. در این کشورها همواره رقابت بین نیروهای گوناگون سیاسی، اقتصادی و اجتماعی  با ارتش وجود دارد. باید یک حالت متوازن و طبیعی  در روابط ارتش با سایر نیروهای غیرنظامی جامعه برقرار شود و آنها به حقوق مردم  پایبند باشند. همچنین باید یک حالت توازن میان بخش های مختلف نظام وجود داشته باشد این حالت نباید حساسیت زا باشد چراکه این حساسیت موجب برافروخته شدن اختلافات و درگیری ها بین گروه های مختلف می شود. این موضوعی است که  سیاستمداران مصری باید نسبت به وقوع آن  طی سال های آینده هوشیار باشند.
اهداف انقلاب محقق نشده
این تحلیلگر مصری  درپایان درپاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه" با توجه به اقداماتی که در دوسال گذشته درعرصه تحولات داخلی مصر شاهد بودیم آیا انقلاب مردم این کشور به نتایج مطلوب خود دست یافته و به پیروزی رسیده است؟" گفت: نه ، ما نمی توانم بگویم مردم به اهدافی که در انقلاب داشتند، دست یافته اند. البته بخشی از این اهداف تحقق یافته است. امیدوارم که در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آینده اهداف انقلاب بیشتر صورت اجرایی بخود بگیرد و ما از نامزدهای انتخاباتی انتظار داریم طرح ها برای اصلاح ساختار کشور ارائه دهند.
منبع: خبرگزاری تسنیم

پربیننده ترین خبرها