درخواست سازمانهای حقوقی برای توقف شکنجه در مغرب

درخواست سازمانهای حقوقی برای توقف شکنجه در مغرب
سه شنبه 23 ارديبهشت 1393 - 22:53

سازمان عفو بین الملل خواستار پایبندی مسئولان مغربی به تعهدات بین المللی خود درزمینه جلوگیری از شکنجه زندانیان شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه درهمایشی در رباط پایتخت مغرب از شروع برنامه ای جهانی و دو ساله با هدف توقف شکنجه خبر داد و اعلام کرد که این برنامه به ویژه درباره پنج کشور از جمله مغرب متمرکز است که به اعتقاد این سازمان می تواند این برنامه در آن ها تاثیر گذار باشد.

مسئولان سازمان عفو بین الملل درمغرب اعلام کردند شکنجه و بدرفتاری با زندانیان آشکارا طبق قوانین ملی ممنوع است ؛ اما درواقع، شاهد این نوع رفتارها هستیم.

مسئولان عفو بین الملل از اینکه تقریباً همه عاملان شکنجه دربحرین بدون مجازات مانده اند، ابراز تاسف کردند و پایان یافتن این وضعیت را درمغرب خواستار شدند.

عفو بین الملل از جمله علل دیگر بی مجازات ماندن عاملان شکنجه در مغرب را نبود وکلا به هنگام بازجویی پلیس از بازداشت شدگان دانست و گفت اعتراف هایی که از بازداشت شدگان گرفته می شود ، زیر شکنجه گرفته می شود و اغلب از این اعتراف های به زور گرفته شده برای محکوم کردن متهمان استفاده می شود.

بنا به اعلام این سازمان، مسئولان مغربی باید دراسرع وقت درباره همه موارد مظنون به شکنجه تحقیقات مستقل و شفاف انجام دهند.

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد طرح های کنونی برای اصلاح دستگاه قضایی فرصتی بی سابقه برای متحول کردن اوضاع خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از " محمد السكتاوي " مدير دفتر امنستی درمغرب گزارش داد بعد از تصویب قانون 2001 که شکنجه را جرم برشمرد و بعد از گذشت 21 سال از تصویب توافقنامه مبارزه با شکنجه از سوی مغرب ، همچنان پدیده شکنجه به قوت خود باقی است و همچنان شاهد آن هستیم که در سازمان های امنیتی و اطلاعاتی مغرب و زندان ها جریان دارد.

وی افزود " وقت آن فرا رسیده است که به مغرب بگوییم " شکنجه را متوقف کنید".

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها