لبنان از امروز رئیس جمهور ندارد

لبنان از امروز رئیس جمهور ندارد
شنبه 3 خرداد 1393 - 11:48

رئیس تشکل "دیدار ملی دموکراتیک" لبنان گفت: گروه 14 مارس به ریاست سعد حریری با جلوگیری از انتخاب رئیس جمهور جدید، در لبنان خلأ سیاسی ایجاد کرده است.

خبرنگار شبکه العالم روز شنبه از بیروت گزارش داد، مجلس نمایندگان لبنان تاکنون با وجود برگزاری پنج جلسه، در انتخاب رئیس جمهور جدید ناکام مانده است.
"غسان جعفر" در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: عملا با پایان دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان، لبنان وارد خلأ سیاسی در این نهاد می شود؛ اما از نظر قانونی، دولت کنونی به ریاست تمام سلام این خلا را پرمی کند، که براساس مفاد قانون اساسی لبنان وظایف نهاد ریاست جمهوری را درچارچوب اختیارات مشخص انجام خواهد داد.
وی افزود: علت این خلأ سیاسی در وهله اول پافشاری گروه 14 مارس بر سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی برای تصدی پست ریاست جمهوری است؛ چرا که نامزدی وی تحریک آمیز و حساسیت برانگیز است. در وهله دوم نیز علت ایجاد این خلأ سیاسی در نهاد ریاست جمهوری، نبود اجماع منطقه ای و بین المللی روی یک نامزد توافقی است از حمایت همه نیروها و جریان های لبنانی بویژه مقاومت برخوردار باشد.
غسان جعفر از دیگر علل وجود خلأ سیاسی در نهاد ریاست جمهوری را به خاطر ساختار طایفه‌ای و مذهبی و همچنین ساختار سیاسی لبنان دانست که باعث شده است تا هریک از فرایندهای سیاسی از جمله انتخاب رئیس جمهور با تاخیر و تعویق مواجه شود به گونه ای که تشکیل دولت کنونی در لبنان به ریاست تمام سلام 10 ماه به تاخیر افتاد و این دولت بعد از سازشی منطقه ای و بین المللی و از طریق توافق ظاهری جریان های لبنانی با رای گیری و رای اعتماد پارلمان شکل گرفت.
وی درباره خطرات خلأ در نهاد ریاست جمهوری لبنان هشدار داد و گفت که این امر ممکن است تبعات امنیتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به همراه داشته باشد.
کشور لبنان با پایان یافتن دوره رئیس جمهور کنونی از امروز شنبه بدون رئیس جمهور مانده است. این امر بعد از شکست چند باره مجلس در انتخاب جانشین میشل سلیمان، به خاطر اختلافات سیاسی در لبنان روی داده است.
tt-23-22:55

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها