کرزی دیدار با اوباما را نپذیرفت

کرزی دیدار با اوباما را نپذیرفت
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 09:49

رئیس جمهور افغانستان از دیدار با همتای آمریکایی خود که به صورت سرزده به پایگاه "بگرام" افغانستان سفر کرده است، خودداری کرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، پس از سفر سرزده "باراک اوباما" به افغانستان و دیدار وی از پایگاه نظامی "بگرام"، حامد کرزی با وجود دعوت صورت گرفته از وی، دیدار با اوباما را نپذیرفت.
یک مسؤول آمریکایی با افشای این مسأله، مدعی شد که مخالفت کرزی با این دیدار غافلگیر کننده نبود، و وی قبلا از حضور در این دیدار به دلیل سرزده بودن سفر اوباما عذرخواسته بود.
این مسؤول که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: "دیدار دو جانبه با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و حتی حضور در کاخ ریاست جمهوری پیش بینی نشده بود، زیرا این سفر برای قدردانی از نیروهای ما تدارک دیده شده بود."
وی خاطرنشان کرد: "به حامد کرزی پیشنهاد کردیم که به پایگاه بگرام بیاید، ولی از این که این موضوع در فاصله زمانی کوتاه قابل انجام نبود، غافلگیر نشدیم."
از سوی دیگر، باراک اوباما در گفتگویی تلفنی با حامد کرزی وعده داد که او را در خصوص تصمیمش درباره تعداد نظامیان آمریکایی که در افغانستان باقی خواهند ماند، مطلع کند.
منابع رسانه‌ای به نقل از یکی از مسؤولان دولت آمریکا تأکید کردند که باراک اوباما پیش از بازگشت از بگرام، در تماس تلفنی با حامد کرزی، از فرایند آشتی ملی در افغانستان و مذاکرات با طالبان حمایت کرد.
اوباما همچنین ابراز امیدواری کرد که توافقنامه امنیتی دوجانبه با جانشین کرزی امضا شود.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 14 ژوئن (24 خرداد) برای رقابت نهایی دو وزیر سابق یعنی  "عبدالله عبدالله" و "اشرف غنی" برگزار می شود.
سفر اوباما به افغانستان پس از بروز بحران در روابط کابل و واشنگتن به دلیل خودداری کرزی از امضای توافقنامه امنیتی برای ابقای شماری از نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان، صورت گرفت.
نیروهای ناتو باید تا آخر سال جاری میلادی خاک افغانستان را ترک کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها