نگرانی اسرائیل از احتمال دست یابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای

نگرانی اسرائیل از احتمال دست یابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای
جمعه 6 تير 1393 - 08:02

العالم - رژیم صهیونیستی نسبت به احتمال دست یابی کشورهای بزرگ دنیا به توافق دائم هسته ای با جمهوری اسلامی ایران شدیدا ابراز نگرانی کرده و درصدد رایزنی با برخی کشورها است تا آن ها را به اتخاذ مواضعی تند در قبال برنامه هسته ای ایران به ویژه در رابطه با سانتریفیوژهایی که ایران قصد حفظ آن ها را دارد، تشویق کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم قرار است روز چهارشنبه آینده دور تازه ای از گفتگوهای هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 ( آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) با هدف دست یابی به توافقی دائمی پیرامون برنامه هسته ای ایران انجام شود و پیش بینی می شود که این رایزنی ها دو هفته به طول بینجامد تا طرفین بتوانند تا بیستم ماه آینده که زمان تعیین شده برای پایان رایزنی های هسته ای است، به توافق دست یابند.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از روزنامه عبری زبان هاآرتص گزارش کرد ایران و گروه 1+5 دور پنجم گفتگوها در وین که هفته گذشته به پایان رسید، اختلافات عمیقی داشتند. این روزنامه می افزاید که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران مدعی شده که بسیاری از کشورهای بزرگ از جمله آمریکا موضع تندی در قبل مساله غنی سازی اورانیوم اتخاذ کرده اند و این کشورها اگر واقعا درصدد دست یابی به توافق با ایران هستند، باید مواضع نرم تر و منعطف تری در رابطه با تمامی خواسته های ایران اتخاذ کنند.

روزنامه مذکور نوشت: اما به رغم ادعاهای مقامات ایرانی مبنی بر اینکه آمریکا مواضع تندی در قبال مساله غنی سازی اورانیوم اتخاذ کرده، مسئولان اسرائیلی ادعا کرده اند که این رژیم دلایلی دارد که ثابت می کند آمریکا و برخی کشورهای بزرگ دیگر در دور اخیر گفتگوها از بسیاری از مواضع خود در قبال ایران عقب نشینی کرده اند.

روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از یک مسئول عالی رتبه صهیونیستی آورده که اسرائیل نسبت به پذیرش برنامه غنی سازی اورانیوم ایران از سوی گروه 1+5 که اسرائیل آن را بخش اصلی برنامه هسته ای ایران می داند، شدیدا نگران و هراسان است.

این مسئول اسرائیلی تاکید کرد که گروه 1+5 دو ماه قبل موضعی تند در قبال مساله غنی سازی اورانیوم توسط ایران اتخاذ کرده بود و با حفظ 300 تا 500 سانتریفیوژ از سوی ایران موافقت کرده بود اما نگرانی و دغدغه اصلی ما این است که این کشورها اخیرا به ایران ابلاغ کرده اند که آماده هستند تا بر سر افزایش تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می تواند حفظ کند، با این کشور رایزنی کنند.

این مسئول صهیونیستی مدعی شد که بر طبق اطلاعاتی که اسرائیل در اختیار دارد گروه 1+5 ممکن است با حفظ 2000 تا 4000 سانتریفیوژ برای ایران موافقت کند و در این صورت ایران می تواند توان هسته ای خود را حفظ کند و در مدت زمانی کم درصدد ساخت سلاح هسته ای برآید.

اسرائیل تصمیم دارد قبل از آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای در هفته آینده، تماس ها و رایزنی هایی را با نمایندگان گروه 1+5 به منظور واداشتن آن ها به اتخاذ مواضعی تند در قبال برنامه هسته ای ایران انجام دهد.

در همین راستا، یک هیات اسرائیلی به ریاست "یوال شتاینتس" وزیر امور رهبردی این رژیم، یوسی "کوهین" مشاور امنیت داخلی و "جرمی یساخروف" رئیس بخش امور راهبردی وزارت خارجه روز دوشنبه راهی واشنگتن خواهد شد. در این هیات مسئولانی از سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی "امان" و سازمان اطلاعات خارجی "موساد" نیز حضور خواهند داشت و قرار است با بیل برانس، معاون وزیر خارجه آمریکا، فاندی شارمان و مشاور وزیر خارجه ـ که رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا با ایران نیز هست ـ دیدار و گفتگو کنند و پس از آن قرار است شتاینتس سفرهای مشابهی را نیز به انگلیس و فرانسه داشته باشد.

همچنین این روزنامه به نقل از یک مسئول دیگر اسرائیلی نوشت که مفاد پیام شتاینتس و کوهین برای آمریکایی ها، انگلیسی ها و فرانسوی ها این است که هر توافق نهایی با ایران باید مبتنی بر تفکیک برنامه هسته ای آن باشد نه صرفا نظارت بر آن. وی تصریح کرد که اسرائیل تاکید دارد حتی در صورتی که ایران تجهیزات غنی سازی اورانیوم را نیز حفظ کند، باید این مساله کاملا محدود باشد و تنها شامل چندصد سانتریفیوژ باشد.

همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در راستای هجمه گسترده ای که روز گذشته در گفتگوی تلفنی با ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه علیه ایران به راه انداخته و موضوع رایزنی های هسته ای با این کشور را با وی مورد بحث و بررسی قرار داده بود، تصریح کرد که اسرائیل هرگز معتقد نیست که صرف نظارت بر برنامه هسته ای ایران مانع از دست یابی این کشور به سلاح هسته ای شود. وی همچنین تاکید کرد که اکنون زمان مناسبی است که تا گروه 1+5 مواضعی تندی علیه برنامه هسته ای ایران اتخاذ کرده و این کشور را تحت فشار قرار داده و مجبور به نابودی تجهیزات غنی سازی نماید که در اختیار دارد.

یک مسئول صهیونیستی اعلام کرد که طی روزهای آینده قرار است نتانیاهو تماس ها و رایزنی هایی را به رهبران و مسئولان گروه 1+5 در همین راستا داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها