آل سعود چگونه از ساکنان قطیف جاسوسی می کند؟

آل سعود چگونه از ساکنان قطیف جاسوسی می کند؟
جمعه 6 تير 1393 - 21:23

دستگاه اطلاعاتی رژیم آل سعود با استفاده از یک نرم افزار تلفن های هوشمند، از شهروندان این کشور بویژه ساکنان منطقه قطیف در شرق این کشور جاسوسی می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان دیده بان حقوق بشر از حکومت عربستان سعودی خواسته است تا توضیح دهد که آیا از طریق نرم افزارهای جاسوسی، تلفن های همراه شهروندان را شنود کرده است؟ همچنین مقامات این کشور باید توضیح دهند که آیا قصد حمایت از حقوق اشخاص، حریم خصوصی و آزادی بیان را دارند و چگونه از این حقوق حمایت می کنند؟

در گزارشی که در 24 ژوئن منتشر شده است، کارشناسان مستقل متوجه وجود یک نرم افزار نظارتی شدند که ساخت شرکت "هکینگ تیم" ایتالیا است و ظاهرا علیه اشخاص معینی در منطقه "القطیف" در شرق عربستان بکار می رود. این منطقه از سال 2011 شاهد اعتراضات مستمر علیه سیاست حکومت آل سعود است و تظاهرات مسالمت آمیز آنها برای دستیابی به دموکراسی و رفع تبعیض و بی عدالتی سرکوب شده است.

"سنسیا وونگ" پژوهشگر اینترنت در سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: ما روشی که مسئولان عربستان برای سرکوب فعالان اینترنت استفاده می کنند، ثبت کرده ایم. ظاهرا مسئولان حکومتی حریم شخصی افراد در تلفن های همراه را نقض کرده اند و حکومت عربستان از وسائل دیجیتال برای ترساندن افراد مستقل و ساکت کردن آنها استفاده می کند.

کارشناسان مسائل امنیتی در سازمان "سیتیزن لاپ" که مرکز آن در تورنتو است، متوجه وجود نسخه اصلاح شده برنامه "القطیف الیوم" روی سیستم عامل اندروید شدند که از طریق آن کاربران تلفن همراه می توانند اطلاعات و اخبار به زبان عربی را در مورد شهر قطیف در منطقه الشرقیه به دست آورند. در صورت دانلود این نسخه اصلاح شده روی تلفن همراه، نرم افزار جاسوسی ساخت شرکت "هکینگ تیم" روی آن نصب می شود. این شرکت ابزار نظارت الکترونیک را تنها به دولت ها می فروشد.

این نرم افزار به دولت ها اجازه می دهد تا به پست الکترونیک، پیامک ها و اطلاعات فیسبوک، وایبر، اسکایپ و واتس آپ کاربران دسترسی پیدا کنند و مکالمات تلفن همراه آنها را ضبط کنند.همچنین با کنترل این برنامه جاسوسی از طریق فعال سازی دوربین و میکروفون تلفن همراه، بدون اطلاع صاحب آن، عکس بگیرند و صحبت ها را ضبط کنند.

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: در صورت استفاده مسئولان سعودی از نرم افزار جاسوسی در تلفن های همراه، این موضوع نشانه افزایش تلاش آنها برای نظارت بر فعالیت افراد در اینترنت و نقض آزادی بیان و آزادی اجتماعات است.

در مورد اینکه عربستان یا دولت دیگری موفق به پخش محصولات هکینگ تیم درعربستان شده باشد و اینکه مشخصا علیه چه کسانی این برنامه جاسوسی استفاده شده است، محققان سازمان سیتیزن لاب نتوانسته اند اطمینان حاصل کنند. اما با توجه به اینکه نرم افزار جاسوسی در یک نسخه قدیمی ادغام شده است، احتمالا گروهی که مورد هدف واقع شده اند؛ به مسائل عمومی در استان القطیف می پردازند. محققان سیتیزن لاپ قبلا در مورد استفاده از نرم افزارهای شرکت هکینگ تیم در عربستان دلایلی منتشر کرده بودند.

منطقه القطیف بخصوص بعد از دخالت نظامی رژیم سعودی در بحرین در مارس سال 2011 میلادی و با وجود ممنوعیت تظاهرات، شاهد اعتراضات مستمر بوده است.

در 17 آوریل دادگاه جنائی ویژه در عربستان، "فاضل المناسف"، فعال حقوقی را به دلیل اینکه به خبرنگاران بین المللی برای پوشش اخبار اعتراض های القطیف کمک کرده بود، به 15 سال زندان محکوم کرد و وی را به مدت 15 سال از سفر به خارج از کشور منع کرد.

شهروندان شیعه که اکثریت ساکنان منطقه قطیف در شرق عربستان را تشکیل می دهند، اغلب در معرض تبعیض برنامه ریزی شده و هدفمند هستند. رژیم سعودی تاکنون چند شهروند منطقه شرق عربستان را به اتهام شرکت در تظاهرات و اعتراضات به اعدام محکوم کرده است.

پربیننده ترین خبرها